۱۶ تیر ۱۳۹۹
سلامت و درمان مجله تخصصی ایران دخت

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

علت اصلی بیماری افسردگی فصلی، که معمولا از پاییز و زمسـتان شـروع شـده و در بـهار یـا اوایل تابستان پایان می یابد، به طور کامل مشخص نیست، اما به دلیل شیوع بالای آن در مناطق خاص، تصور محققان بر این اصل استوار است که بیماری به دلیل تغییر در میزان نور خورشید ایجاد می شود.

تئوری آنها از این قرار است که چون در زمستان و پاییز میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش پیدا می کند، ساعت بیولوژیک بدن که خواب، حالات درونی‌ و هورمون ها را تنظیم می کند به تاخیر افتاده و معمولا در زمستان روند کندی را دنبال می کند. یکی دیگر از نظریه ها این است که مواد شیمیایی مغزی که وظیفه انتقال اطلاعات میان اعصاب را به عهده دارند و به انتقال دهنده عصبی مشهورند ‌(سروتین) در افراد مختلف متفاوت است.

محققان بر این باورند که قرار‌گرفتن در معرض نور می تواند چنین ناهماهنگی هایی را از نو متعادل سازد.

علائم افسردگی زمستانی

• اندوه: همه نوع افسردگی، یک نشانه مهم و مرکزی دارند که آن احساس غمگینی و پوچی در بیشتر ساعات روز است.

• اشتهای زیاد: در خیلی از افسردگی ها اشتهای آدم کم می شود، اما در افسردگی زمستان اشتها زیاد می شود؛ بخصوص نسبت به چیزهای شیرین پر از کربوهیدرات.

• افزایش وزن: به دلیل تغییر رژیم غذایی نسبت به خوراکی های شیرین افراد اضافه وزن پیدا می کنند.

• احساس خستگی و کاهش میزان انرژی: احساس کوفتگی بی دلیل هم سراغ افسردگان زمستانی می آید.

• احساس خواب آلودگی: درست مثل موجوداتی که به خواب زمستانی می روند، افسرده های زمستانی هم دلشان نمی خواهد رختخواب را ترک کنند.

• نداشتن تمرکز: کسانی که دچار افسردگی زمستانی هستند علاوه بر اینکه دچار آشفتگی جسمی می شوند، از آشفتگی فکری هم رنج می برند و نمی توانند تمرکز کنند.

• تحریک پذیری عصبی: افسردگان زمستانی زودتر می رنجند و زودتر هم از کوره در می روند.

• تمایل به تنهایی: این افراد در اغلب مواقع دوست دارند تنها باشند و کسی مزاحم شان نشود.

• عدم تمایل افراد به چیزهایی که قبلا دوست داشته اند و یا انجام کارهای که برایشان لذت بخش بوده.

 

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

پیشگیری از افسردگی

اگر احساس می‌کنید دارای برخی علائم این بیماری هستید، به پزشک متخصص مراجعه کرده و مورد آزمایش قرار بگیرید. اگر تشخیص داده شد که شما مبتلا به این نوع افسردگی هستید، می‌توانید از نکات زیر استفاده و سعی کنید که این بیماری مجدد در شما بروز نکند:

• سعی کنید تا آنجا که می‌توانید در طول روز، وقت خود را در بیرون از خانه ‌صرف کنید. حتی اگر آسمان ابری است باز هم این کار را انجام دهید؛ چراکه نور خورشید باز هم در آسمان وجود دارد و می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

• یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. این کار انرژی بیشتری به شما می‌دهد و همچنین تمایل شما به غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را کاهش می‌دهد.

• سعی کنید حداقل سه روز در هفته به مدت ۳۰‌دقیقه ورزش کنید.

• در صورت نیاز در ماه‌های زمستان با یک‌مشاور در ارتباط باشید.

• در فعالیت‌های گروهی شرکت کرده و ارتباط خود را با جمع قطع نکنید. در طول زمستان، این امر کمک چشمگیری به شما می‌کند.

نکته: مطالعات نشان می دهد افرادی که دچار افسردگی فصلی یا شکست های عاطفی شده اند، استرس بیش از حد داشته اند و یا دچار شوک پس از حادثه یا از دست دادن عزیزان خود شده اند، توصیه می کنند

هرروز بازه ای از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهند تا افسردگی در آنها درمان و کنترل شود.

 

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

درمان افسردگی

۱. دارو درمانی

داروهای ضد افسردگی که با مجوز پزشک برای درمان تجویز می شود و برای تنظیم سروتونین در بدن می باشد.

 

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان  درمان افسردگی

۲. نور درمانی

افسردگی فصلی، نوعی افسردگی است که در طی زمستان که روز ها کوتاه تر است و نور آفتاب کمتری وجود دارد، ظاهر می شود. بنابراین ارتباط نزدیکی بین آن و کمبود در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن وجود دارد.

در این نوع درمان برای کاهش علائم افسردگی فصلی فرد در معرض:

  • نور آفتاب
  • یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر
  • لامپ های فلورسنت
  • لامپ های دی کرونیک
  • یا لامپ های بسیار روشن قرار می گیرد.

قرار گرفتن در معرض نور یا برای یک مدت زمان خاص و یا در برخی موارد، در یک زمان خاص از روز تجویز می شود (معمولا از اوایل پاییز تا اوایل بهار این درمان انجام می شود).

درمان با نور یکی از رایج ترین درمان ها در این نوع اختلال است.

 

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان افسردگی فصلی

۳. مصرف مکمل ویتامین D

برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف مکمل ویتامین D به اندازه ی نوردرمانی موثر بوده است، برخی مطالعات دیگر نشان دادند که مصرف این ویتامین در بهبود افسردگی فصلی افراد هیچ تاثیری نداشته است.

مصرف مکمل ویتامین D به عنوان درمان موثر برای افسردگی نیست

سطح اندازه‌گیری شده ی این ویتامین در افراد مبتلا به افسردگی فصلی، بسیار پایین بوده است.

کمبود این ویتامین معمولا به دلیل این است که در رژیم غذایی به اندازه ی کافی ویتامین D وجود ندارد یا اینکه فرد به اندازه‌ی کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرد.

 

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان روان درمانی

۴. روان درمانی

هدف اصلی این درمان، تمرکز بر مشکلات جاری فرد و تغییر افکار و رفتارهای ناکارآمد او است.

طی این درمان به افراد کمک می شود تا نگاهی واقع بینانه تر به وقایع زندگی داشته باشند

و به دنبال راه حل مساله خود باشند.

این تغییر نحوه تفکر باعث بهبود خلق و رفتار افراد می شود و امید او را برمی گرداند.

افسردگی فصلیروان درمانی روان درمانی روان درمانی

افسردگی فصلی،از پیشگیری تا درمان

نوشته های مرتبط

باریم ( Barium sulfate )

هادی گراوندی

خشک کردن مو با استفاده از روش های صحیح و طبیعی

فائزه بهرامی کیان

هایفو تراپی چیست و عوارض و علایم این روش

صدیقه مخلوق پور
ut dapibus nec tristique luctus ut Donec ante. justo facilisis sit