۱۰ فروردین ۱۳۹۹
تغذیه و تناسب اندام مجله تخصصی ایران دخت

شکل و فرم مختلف اندام ها

iran-dokht

شکل و فرم مختلف اندام ها ، نتیجه مستقیم ژنتیک و همچنین شیوه زندگی شماست. بخش ژنتیک که غیر قابل تغییر می باشد اما با تغییر شیوه و سبک زندگی خود یعنی تغییر عادات غذایی و ورزشی، قدرت تغییر این وضعیت را دارید. اگر تجربه ی بدنسازی داشته باشید می دانید که هیچ برنامه ی ثابتی وجود ندارد که برای همه یکسان باشد. اکثر افراد تمایل دارند که توسط تمرینات ورزشی و بدنسازی قسمت هایی از بدنشان را کوچک کرده و به حجم قسمت های دیگر اضافه کنند. در این بین به دلیل حجم زیاد اطلاعات متناقضی که پیش روی شماست، مطمئنا برای استفاده از آنها دچار سردرگمی می شوید. اما بهترین راه این است که باتوجه به اطلاعاتی که در رابطه با شکل و فرم مختلف اندام ها وجود دارد ، فرم بدنتان را بشناسید و بر اساس آن تمریناتتان را انتخاب کرده و نیازهای بدنتان را برآورده کنید.

شکل و فرم مختلف اندام ها

شکل و فرم های بدنشکل و فرم مختلف اندام ها

به طور کل شکل و فرم مختلف اندام ها در خانوم ها به۶ دسته تقسیم می شود.

فرم بدنی A شکل (گلابی شکل و یا مثلث) شکل و فرم مختلف اندام ها

ایـن شـکل انـدام معـمولا اندام قاشقی هـم نــامیده مـی شود. افرادی که دارای چنین اندامی هستند، در قسمت های پایین تـنـه خود، بویژه رانها، و بـاسن اضافه وزن دارند، درحالیکه دور کمر و بالاتنه شـان لاغر اسـت. این نوع از بدن در هند بسیار رایج است. با پـهن تــر کردن عرض شانه و زیربغل می توان در اندام این خانم ها تعادل و توازن ایجاد کرد.

فرم بدنی V شکل (گلابی وارونه ویا مثلث وارونه)شکل و فرم مختلف اندام ها

این شکل اندام چیزی فراتر از ویژگی های ژنتیکی بوده و فقط بین افراد ورزشکار دیده میشه. قالبV قالب قیفی هم نامیده میشود، به اندام هایی اشـاره دارد که عـرض شانه هـا در آن ۵ سانتیمتر یا بیشتر عریـض تر از عــرض رانها است و این عریض بودن بسیار چشمگیر است. این افراد معمولا بالاتنه بزرگی دارند اما پاها و رانهایشان لاغر است. با هم اندازه کردن پایین تنه این اندام ها با قسمت های بالاتنه شان می توان به آن توازن داد.

فرم بدنی H شکل

خـانم هــایی کـه شکل اندام آنها  H است، اندامی ورزشکاری داشـته اما دور کمر و شانه هایشان پهن است و تقارن ندارد. این افراد باید با کاهش دور کمر خود، بدنشان را متقارن کنند. این تیپ بدنی به این شکل می باشد که پهنای شانه به شکل حدودی با پهنای کمر برابر می باشد. مردانی که دارای این تیپ بدنی هستند معمولا افرادی بلند قامت و ظریف جثه هستند.

فرم بدنی خط کش مانند (موزی شکل)

در ایـن شـکل انـدام ، سینه، کـمر و رانـها دقیقا به یک اندازه هستند. این خـانم ها مـعـمولا انـدامی لاغـر و کشیـده دارنــد و متابـولیسم بـدنشـان بالاست و به راحتی وزن اضافه نمی کنند.

فرم بدنی ساعت شنی (ایکس )

ایـن شـکل انـدام «ساعت شنی» هم نامیده می شود، بهترین و متناسب ترین اندام است.

بر طبق آمارها شکل ایکس (یا همان اندام به شکل ساعت شنی یا کمر باریک ) دلخواه ترین اندام در میان خانم ها است.

قد و وزن این اندام ها معمولا در حد ایده آل است ران هـا و بـالاتنه آنـها در یـک سـایـز و انـدازه اسـت کـه ناحیه کمر تقریبا ۲۵ سـانـتیمتر لاغرتر است.

چاق شدن و لاغر شدن این افراد هم کاملا متوازن است و در سراسر بدن پخش می شود.

فرم بدنی تخم مرغی (بیضی و یا سیبی شکل)

  • اگر باسن کوچکی دارید و بالاتنه شما بزرگتر است
  •  دور باسن از دور سینه کوچکتر است
  • کمر پر و باسن کوچک و صاف دارید،

در این دسته قرار می گیرید.

در ایـن شـکل انـدام که گـاهی انـدام سـیب شکـل هـم نـامـیده مـی شود

قد متـوسـط یـا کوتاهتر از نـرمـال اســت

بالاتنه معمولا درشت بوده، پاها لاغر هستند و اضافه وزن معمولا در میان تنه ایجاد می شود.

به طور خلاصه، این شکل بدن را می توان مثل یک مخروط وارونه تصور کرد.

در حالی که این نوع بدن واقعا بزرگ نیست، اما به نظر سنگین تر از آن چه که هست، به چشم می آید.

سعی کنید که با تجزیه و تحلیل شکل و فرم مختلف اندام ها، فرم بدنتان را بشناسید

و با توجه به این نکات ورزش های مناسب برای بهبود اندامتان را انجام دهید.

همچنین شناخت اندام در تعیین پوشش مناسب هم دارای اهمیت می باشد.

برای مطالعات بیشتر در ارتباط با “ورزش و تغذیه برای اندام های متفاوت” سایر پست های ما در مجله ی تخصصی را مطالعه کنید.

نوشته های مرتبط

از فوندیشن ها چه چیزهایی بدانیم؟

صدیقه مخلوق پور

شست و شوی صحیح انواع پوست و روش های شناسایی آن ها

فائزه بهرامی کیان

درمان های خانگی برای عفونت مجاری ادراری

صدیقه مخلوق پور