۳۱ فروردین ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

آشنایی با خواص اسفناج …

آشنایی با خواص اسفناج

آشنایی با خواص اسفناج

طبیعت اسفناج :

طبیعت  اسـفناج کمی سرد و تر ( معتدل ) می باشد.

اسفناج حاوی  :

اسفناج حاوی ویتامین های  A . B . C . D . P . K املاح معدنی ( گوگرد ، ید ، آهن ، فسفر ، کلسیم ، کاروتن ، آرسنیک ، پتاسیم )

 خواص اسفناج :

از خواص اسـفناج هضم کنننده ، گوگرد آن قلییایی کنندۀ خون ، آهک آن استحکام عضلات و استخوانها ،کمبود املاح معدنی را جبران ، آهن ، فسفات ها و کلروفیل آن برای مبتلایان به کم خونی و کسانی که به علت حوادث ، خونن زیادی از دست داده اند ، اثرات مفیدی را دارد ، مفید براب مخاط و مفاصل بدن ، التهاب و تشنگی را فرو می نشاند ، پماد و مرحم آن برای سرباز زدن دمل و درمان محل نیش گزیدگی مفید است .

کاهش تب ، منیزیم آن ضد سرطان و افزایش گلوبولهای خون ، خوردن عصاره ی اسفناج خام نه تنها معده و روده را پاک و ضد عفونی می کند ، بلکه بدترین نوع سوء هاضمه را نیز در عرض چند روز از بین می برد ، اراده را قوی می کند ، نیرو را زیاد می کند درمان کم خخونی ، اثر نیرو بخش روی ترشحات معده ،روده و لوزالمعده دارد.

ید آن برای بیماران مبتلا به گواتر اثر شفابخش دارد ، تقویت اعصاب ، رفع گرفتگی صدا ، آسم سرفه های خشک ، یبوست ، رماتیسم و نقرس .

رفع خارش بدن :

مالیدن آب اسفناج تازه یا قرار دادن له کرده ی برگ آن بر روی پوست .

از بین بردن لک ، کک و مک و جوش های صورت :

آب پخته آن ، چنانچه با سفید آب مخلوط گردد برای صورت مفید است.

جلوگیری از ریزش مو :

ریزش مو اغلب به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. این ماده‌ی معدنی، با قادر ساختن سلول‌های خونی برای حمل اکسیژن به ریشه مو باعث تقویت تارهای مو می‌شود. کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود و کم‌خونی به نوبه‌ی خود منجر به ریزش مو و برخی از عوارض جانبی دیگر می‌شود.
اسفـناج غنی از فولات و آهن است. در حالی که فولات به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند، آهن باعث می‌شود که سلول‌های خونی اکسیژن را حمل کنند. و اسفناج به این ترتیب با ریزش مو مبارزه می‌کند.

مضرات :

اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه مناسب نیست ضمناً آنهائیکه سرد مزاج هستند باید اسفـناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند .

آشنایی با خواص اسفناج طبیعت اسفناج جلوگیری از ریزش مو

نوشته های مرتبط

آپروتینین ( Aprotinin )

هادی گراوندی

نحوه انتخاب جوراب مناسب

فاطمه میرزایی

پوشش مناسب برای افراد قد کوتاه

مدیر محتوا