۱۰ فروردین ۱۴۰۳
انتخاب یک ست مناسب ، انتخاب یک ست مناسب ،  اصول ست کردن رنگ ها ، انتخاب یک ست مناسب ، رنگ های اصلی ، رنگ های گرم و سرد ، انتخاب یک ست مناسب ، ست کردن لباس ، انتخاب یک ست مناسب ،  انتخاب یک ست مناسب ،  اصول ست کردن رنگ ها در رنگ بندی لباس ، ست کردن لباس ، انتخاب یک ست مناسب ، 
پوشاک و مد مجله ایران دخت

اصول ست کردن رنگ ها در رنگ بندی لباس

انتخاب یک ست مناسب ، انتخاب یک ست مناسب ،  اصول ست کردن رنگ ها ، انتخاب یک ست مناسب ، رنگ های اصلی ، رنگ های گرم و سرد ، انتخاب یک ست مناسب ، ست کردن لباس ، انتخاب یک ست مناسب ،  انتخاب یک ست مناسب ،  اصول ست کردن رنگ ها در رنگ بندی لباس ، ست کردن لباس ، انتخاب یک ست مناسب ، 

 

چگونگی ایجاد مطابقت بین رنگ ها:   ایراندخت

هماهنگ کردن رنگ ها برای پوشش مناسب بیش از آنکه هنر باشد یک علم است. اگر شلوغ ترین کمد دنیا را هم داشته باشید چنانچه چیزی درباره ی اصول ست کردن رنگ ها و هماهنگی آنها مطالعه نکرده باشید ظاهر و پوششتان همواره نقص خواهد داشت و از ایده آل ها برای پوشش مناسب دور خواهید شد. بایستی با دقت به جزئیات مربوط به رنگ ها بنگرید و حساسیت مربوط به رنگ ها را بدانید.

اکثر طراحان و برند های مطرح دنیا رنگ بندی و امضای خاص خود را در انتخاب رنگ ها دارند . شما می توانید قوانین مربوط به رنگ ها را به طور کامل رعایت کرده و یا آن را زیر پا بگذارید، در واقع انتخاب رنگ هایکی از جنبه های هیجان انگیز دنیای فشن است اما حتی در صورت تسلط موارد بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارد.

گاهی شما تنها با تغییر در نحوه ی ست کردن لباس های رنگی قدیمی تان به استایلی جدید و مطابق با معیارهای روز می رسید.

از کجا بدانیم چه رنگ هایی را با یکدیگر ست کنیم؟ایراندخت

اهمیت هماهنگ کردن رنگ ها فقط در مورد ست کردن لباس ها نیست بلکه در زمینه ی طراحی و یا آرایش و غیره بسیار دارای اهمیت می باشد، که در مرحله ی اول لازم است بدانیم که تئوری رنگ ها چیست و چه پیغامی دارد. در ابتدا باید رنگ ها را بشناسید.

از چرخه ی رنگ ها استفاده کنید:ایراندخت

رنگ های اصلی:

شامل زرد، آبی، قرمز می باشد. با ترکیب هیچ دو رنگی نمی توان آنها را تولید کرد. درواقع با ترکیب رنگ های اصلی رنگ های سایر دسته ها تولید می شود.

رنگ های ثانویه:

از ترکیب رنگ های اصلی این دسته تولید می شود. مانند نارنجی، بنفش و سبز.

رنگ های دسته ی سوم:

از ترکیب رنگ های دسته ی اصلی و دسته ی ثانویه به وجود می آید، مثل رنگ نعنایی و یا مرجانی.

رنگ های گرم و سرد:

رنگ هایی نظیر رنگ های قرمز، نارنجی ، زرد قهوه ای رنگ های گرم محسوب می شوند. این رنگ ها باعث می شوند اندازه ی اجسام کوچکتر به نظر برسد، از این رو افراد برای لاغر تر دیده شدن از رنگ های گرم استفاده می کنند.

رنگ های سرد هم مانند آبی، بنفش، سبز و … جزو دسته رنگ های سرد می باشند. بد نیست بدانید که نگاه کردن به رنگ های گرم سبب ترشح هورمون دوپامین و ایجاد نشاط و شادی می شود و نگاه کردن به رنگ های سرد موجب ترشح هورمون اکسی توسین و رسیدن به آرامش می شود.

رنگ های خنثی: ایراندخت

همان طور که از اسم این دسته رنگ ها پیداست، خنثی هستند. رنگ های سفید، خاکستری، مشکی، کرم و … جزو دسته رنگ های خنثی هستند.

چرخه ‌ی رنگ می‌ تواند به شما بگوید بهترین ترکیب بندی رنگ ها کدام می باشد. ترکیب خاصی از رنگ ‌های موجود در این چرخه که به چشم انسان ترکیب خوبی می ‌آیند، هارمونی (هماهنگی) رنگ‌ ها نامیده می ‌شود.

ترکیب کردن رنگ ‌های گرم با یکدیگر و رنگ ‌های سرد با هم، روش خوبی برای ایجاد هماهنگی رنگی برای افراد مبتدی است. این کار کم ‌کم به شما کمک می‌کند تا بیشتر با رنگ ‌ها احساس راحتی کنید. رنگ ‌های خنثی می ‌توانند در ست کردن لباس بسیار مفید باشند.

 

 

با افزودن رنگ سفید رنگ ‌ها ملایم‌ تر و روشن ‌تر می ‌شوند که اصطلاحا به این حالت «ته ‌رنگ» می‌ گویند. در مقابل با افزودن رنگ سیاه رنگ‌ ها تیره‌ تر یا سیرتر می‌ شوند که به این حالت «سایه‌» رنگ می‌ گویند.

در نهایت هم «تُن» رنگ که با افزودن رنگ خاکستری ایجاد می ‌شود. برای توجه کردن به اصول ست کردن رنگ ها باید دقت کنید که ته ‌رنگ، سایه‌ و تن ‌رنگ با همدیگر ترکیب خوبی بسازند.

رنگ های مکمل را بشناسید و تا حد ممکن در ست کردن لباس استفاده نکنید: ایراندخت

رنگ ‌های مکمل در چرخه‌ ی رنگ در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند (مثلا بنفش و زرد) سعی کنید رنگ های مکمل را بشناسید. نگذارید نام مکمل این رنگ ‌ها شما را فریب بدهد. این رنگ ‌ها مکمل یکدیگرند، ولی برای ترکیب لباس شما مناسب نیستند.

اگر در ست کردن رنگ لباس فردی جسور و با اعتماد به ‌نفس هستید، مجبور نیستید از پوشیدن رنگ ‌های مکمل با یکدیگر خودداری کنید. یک راه مناسب برای پوشیدن رنگ ‌های مکمل با یکدیگر این است که یک رنگ مکمل را با رنگ ملایم‌ تر متضادش بپوشید. به عنوان مثال ست کردن پیراهن زنانه‌ ی آبی سلطنتی با شال و کفش طلایی کم‌ رنگ (ملایم) می‌تواند ترکیب خوبی باشد.

از رنگ های مشابه و یا آنالوگ در ست کردن لباس استفاده کنید: ایراندخت

رنگ ‌های مشابه در چرخه‌ ی رنگ دقیقا در کنار یکدیگر قرار دارند (مانند سبز و زرد یا قرمز و نارنجی). چون این رنگ‌ ها به هم نزدیکند، چشم‌ نوازترند. یک مثال خوب از ست کردن رنگ ‌های مشابه، پیراهن زنانه‌ ی قرمز مایل به نارنجی با گردنبند طلایی و کفش صورتی است. یا مثلا اگر نمی دانید که کت نارنجی یا شتری رنگان را با چه رنگی ست کنید یکی از رنگ های دو طرف آن را در چرخه ی رنگ انتخاب کنید و ظاهرتان را با آن ست کنید.

بهتر است برای ست کردن رنگ ‌های مشابه، بیش از سه رنگ را استفاده نکنید. در مثال بالا از سه رنگ (طلایی، قرمز و صورتی) استفاده کردید و بهتر است رنگ مشابه دیگری در ترکیب لباستان نباشد.

 

اصول ست کردن رنگ ها

از رنگ های اصلی استفاده کنید: ایراندخت

اصول ست کردن رنگ های اصلی با هم بسیار دشوار است. ولی اگر بتوانید این کار را به خوبی انجام بدهید، ترکیب فوق ‌العاده‌ ای به دست می‌آید. اگر می‌خواهید ست لباستان تک ‌رنگ باشد، باید از رنگ های تیره یا روشن ‌تر همان رنگ (با کمک یک رنگ خنثی یا بدون آن) استفاده کنید.

یک مثال از ست تک ‌رنگ می‌تواند تاپ سفید همراه با شلوار جین آبی، بوت کوتاه آبی تیره و ژاکت آبی تیره باشد. اگر در نهایت ترکیب مورد نظر برایتان زیادی یک رنگ بود می‌توانید از یک روسری قرمز یا بنفش روشن هم استفاده کنید.

برای ست کردن مناسب رنگ ‌های اصلی با یکدیگر، می‌توانید از رنگ ‌های خنثی برای ایجاد ارتباط بین آنها استفاده کنید. مثلا کفش ‌های پاشنه ‌بلند قرمز با شلوار جین آبی و جواهرات طلایی را می‌توان با تاپ خاکستری و ژاکت مشکی ترکیب کرد.

بعضی رنگ ‌ها را با هم ترکیب نکنید: ایراندخت

بعضی رنگ‌ ها به خوبی با هم با ترکیب نمی ‌شوند و ساختار ایده آلی ندارند، ولی برخی به اشتباه آنها را با هم ترکیب می ‌کنند. از این اشتباهات رایج خودداری کنید تا هماهنگ کردن رنگ ها را در لباس هایتان بهتر انجام دهید.

رنگ مشکی معمولا با اکثر رنگ ‌ها ترکیب خوبی می‌سازد، ولی مشکی را با دو رنگ ترکیب نکنید. اولین رنگ سرمه ‌ای است. هر چند سرمه‌ ای و مشکی به هم نزدیک ‌اند، اما با هم ترکیب خوبی نمی‌ سازند. دومین رنگ قهوه‌ ای است. رنگ‌ های مشکی و قهوه‌ ای را با هم ست نکنید، مگر اینکه خیلی خیلی از ست بودن آن مطمئن باشید.

رنگ‌ های سفید و کرم نیز با هم ترکیب خوبی نمی ‌سازند. ولی رنگ ‌های کرم و قهوه‌ ای ترکیب خوبی ایجاد می‌ کنند.

رنگ ‌های قهوه ‌ای و خاکستری نیز ترکیب خوبی تشکیل نمی‌ دهند. این دو از رنگ ‌های خنثی هستند و رنگ ‌شان به گونه ‌ای نیست که بتوانند اثر هم را افزایش بدهند.

بعد از شناخت رنگ ها و شناخت هارمونی (هماهنگی) مناسب آنها بایستی نحوه ی کاربرد آن در ست روزانه را شناخته و با هم تمرین کنیم.

در ترکیب ست لباس بیرون‌، از رنگ ‌های خنثی استفاده کنید:

این یک نصیحت مهم برای هماهنگ کردن رنگ ها و انتخاب یک ست مناسب در لباس ‌های بیرون از خانه است. استفاده از رنگ ‌های خنثی می ‌تواند باعث شود رنگ انتخابی ‌تان جلوه ‌ی بهتری داشته باشد و ترکیب بهتری ایجاد کند.

استفاده از رنگ خاکستری در ست بیرون می ‌تواند بسیار مفید باشد. می‌ توانید شلوار خاکستری را با بلوز سفید و ژاکت آبی ترکیب کنید.

رنگ سفید با بسیاری از رنگ‌ ها ترکیب خوبی می ‌سازد و در ست ‌های بیرونی هم می‌تواند بسیار کارگشا باشد. می ‌توان بلوز سفید را زیر ژاکت یا گرمکن هم پوشید.

از پوشیدن شلوارهای رنگی خودداری کنید. مگر اینکه یک تاپ با رنگ خنثی داشته باشید (مثل شلوار جین قرمز با ژاکت خاکستری). با این اوصاف معمولا شلوارهای رنگی توجه را از ست لباس دور کرده و فقط بر روی خود متمرکز می‌کنند.

از درجات مختلف رنگ‌ها استفاده کنید:

هر رنگی درجات مختلفی دارد. ممکن است تیره یا روشن‌ تر باشد. اگر می ‌خواهید اصول ست کردن رنگ ها را رعایت کنید، بهتراست در ست خود از درجات مختلف رنگ ‌های انتخابی ‌تان استفاده کنید. مثلا یکی از لباس ‌ها درجه‌ ی تیره ‌تر و دیگری درجه‌ ی روشن ‌تری داشته باشد.

به عنوان مثال ممکن است بخواهید کراوات طلایی پررنگ را با پیراهن آبی روشن و شلوار مشکی یا خاکستری ست کنید. رنگ طلایی پررنگ درجه‌ ی تیره‌ تری نسبت به آبی روشن خواهد داشت.

می‌ توانید از رنگ ‌های لباس خود عکس سیاه و سفید بگیرید. این کار به شما درجه‌ ی رنگ ‌های انتخابی‌تان را بهتر نشان می ‌دهد. در نهایت می ‌توانید بهتر این درجات را با هم ست کنید (مثلا درجه ‌ی تیره با درجه ‌ی روشن ‌تر) تا از هماهنگ کردن رنگ ها در لباستان مطمئن شوید.

تمرین کنید:

باید رنگ ‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بر اساس تجربه‌ی خودتان بفهمید از چه ترکیبی خوش ‌تان نمی ‌آید. مثلا ممکن است دوست نداشته باشید که با بلوز آبی روشن روسری زرد براق استفاده کنید. شاید دوست داشته باشید از زرد روشن‌تر یا طلایی تیره استفاده کنید.

 

از رنگ ‌ها به همراه رنگ ‌های خنثی استفاده کنید (یک رنگ گرم یا سرد مابقی خنثی):

یک راه خوب برای هماهنگ کردن رنگ ها در لباس، ترکیب رنگ ‌ها با رنگ ‌های خنثی است. رنگ ‌های خنثی تأثیر رنگ لباستان را افزایش می ‌دهند.
می ‌توانید یک رنگ را با یک رنگ خنثی ست کنید. مثلا می‌ توانید یک بلوز قرمز روشن را با یک دامن مشکی و یک کفش بدون پاشنه ‌ی قرمز ست کنید. همچنین می توانید شلوار جین آبی خود را با یک تاپ سفید و روسری آبی ست کنید.

می توانید یک رنگ را با دو رنگ خنثی ست کنید. مثلا می توانید یک پیراهن زنانه ی نارنجی را با ژاکت سفید و سیاه، کفش سیاه و گوشواره ی سفید ست کنید. یا می توانید شلوار قهوه ‌ای را با ژاکت کرم و روسری طلایی ست کنید.

اگر بخواهید در ست خود کمی ریسک پذیرتر باشید، می توانید دو رنگ را با یک رنگ خنثی ست کنید.اگر از توانایی خود در ست کردن مطمئن نیستید، می‌توانید از دو رنگ مشابه استفاده کنید. مثلا می توانید

یک کت قرمز را با پیراهن زنانه ی سفید، کفش و کیف نارنجی ست کنید. یا می توانید شلوار مشکی را با بافت آبی تیره و روسری آلبالویی ست کنید.

لباس های طرح دار را با رنگ های خنثی یا لباس های ساده ست کنید:

اصول ست کردن رنگ ها در لباس هایی که طرح یا الگوی رنگی خاصی دارند، کار سختی است. شما باید توجه کنید که الگوی لباس تان تحت شعاع بقیه ی ست شما قرار نگیرد و در عین حال بقیه ی ست شما را به حاشیه نراند. یک نکته ی اصلی در مورد شال های طرحدار و هماهنگ کردن رنگ ها در لباس های بیرون با آن این است که سه رنگ اصلی به کار رفته در شال را انتخاب کنید و از آن سه رنگ در ستتان استفاده کنید و یا اینکه می تواند دو رنگ کاربردی در شال و به همراه یک رنگ خنثی باشد.

می توانید یک لباس طرح دار را با یک یا دو رنگ خنثی یا لباس ساده بپوشید. برای مثال می توانید یک تونیک بافتنی راه راه بنفش و سیاه را با ساپورت مشکی و بوت خاکستری بپوشید. همچنین می ‌توانید یک پیراهن پشمی را با شلوار مخمل کبریتی قهوه ای و یک بلوز ساده ی سفید برای زیر پیراهن ست کنید (دکمه های پیراهن را باز بگذارید).

همچنین می توانید یک لباس طرح دار را با یک لباس ساده با رنگی از رنگ های لباس طرح دارتان ست کنید. مثلا اگر یک دامن قرمز با طرح زرد و نارنجی خورشید دارید، می‌توانید آن را با یک بلوز نارنجی ست کنید. البته کفش تان باید رنگ خنثی داشته باشد.

نکات ست کردن:

اگر شما از اصول ست کردن رنگ ها آگاه باشید ، برای لباس های بیرون از خانه نهایتاً

از سه رنگ استفاده می کنید. این سه رنگ شامل رنگ خنثی ست شما نیز می‌شود.

با این کار می توانید مطمئن شوید ست لباس تان زیادی رنگارنگ نیست.

یک راه مناسب برای اینکه کمی رنگ را در هماهنگ کردن رنگ ها در لباس تان افزایش بدهید،

استفاده از رنگ در لوازم یا پوشیدنی های فرعی است که باید با رنگ اصلی‌ ستتان ترکیب خوبی

تشکیل بدهد.

مثلا می توانید گوشواره ی زرد را با بلوز سبز یا کراوات آبی را با پیراهن قرمز ست کنید.

و اما در نهایت …

فراموش نکنید که شما آزادید که هر چه دوست دارید، بپوشید. تا وقتی که شما ست لباس

خود را دوست داشته باشید ، نظر دیگران چه اهمیتی دارد؟؟!!

برای هماهنگ کردن رنگ ها در لباس هایتان ، از پوشیدن دو رنگی که خیلی به هم نزدیک اند،

خودداری کنید. اگر خواستید به این شکل لباس خود را ست کنید، از رنگ کاملا یکسان استفاده

کنید یا یک تن خنثی برای ست خود انتخاب کنید. در غیر این صورت ست لباس بیرون شما جذابیتی

نخواهد داشت.

بهتر است از پوشیدن رنگ مشکی با رنگ قهوه ای خودداری کنید، مگر اینکه کاملا از هماهنگ

کردن رنگ ها مطمئن باشید. به عنوان مثال لباس مشکی و کفش قهوه ای باعث می‌شود

بیننده گمان کند شما از اصول ست کردن رنگ ها ، چیزی نمی دانید.

اما چند ترکیب رنگ را به عنوان نمونه و یا کلید در اینجا عنوان می کنیم:

ست لباس قرمز:

لباس قرمز را می توانید با رنگ های زرد، آبی، سفید و مشکی ست کنید اما پیشنهاد ما برای

هماهنگ کردن رنگ ها به شما همان ترکیب دوست داشتنی قرمز و مشکی است.

ست لباس نارنجی:

بهتر است لباس نارنجی را با رنگ های بنفش، ارغوانی، مشکی ست کنید تا به استایل ایده آل تان برسید.

 

اصول ست کردن رنگ ها

 

ست لباس سبز:

لباس سبز قابل ست شدن با رنگ هایی همچون زرد، طوسی، مشکی و خردلی را دارد

اما بهترین ترکیب سبز و لیمویی است.

ست لباس بنفش:

لباس بنفش قابل ست شدن با رنگ های صورتی، یاسی، طوسی، طلایی و زرد است .

ست لباس آبی:

لباس آبی کمرنگ را با رنگ های زرشکی، بادمجانی و سفید ست کنید. لباس آبی پررنگ

را می توانید با رنگ های زرد، قرمز، مشکی و طوسی هماهنگ کنید.

ست لباس زرد:

لباس هایی زرد را باید با رنگ های سرمه ای، بنفش، قرمز و مشکی هماهنگ کنید.

ست لباس سفید:

لباس های سفید رنگ را با هر رنگی که دوست داشته باشید می توانید ست کنید

اما بهترین رنگ ها قرمز، مشکی، کاربنی، جگری و لیمویی هستند.

ست لباس قهوه ای:

لباس های قهوه ای را با رنگ های کرمی، بژ، خردلی و مشکی می توانید ست کنید

اما بهترین ترکیب همان کرم و قهوه ای است.

 

اصول ست کردن رنگ ها

 

ست لباس صورتی:

اگر نمی دانید لباس صورتی را با چه رنگی ست کنید بهتر است آن را با سفید، طوسی، آبی فیروزه ای و قرمز انتخاب کنید تا بتوانید اصول ست کردن رنگ ها را رعایت کنید.

برای دیدن:

ایراندخـت

ایـران دخـت

نوشته های مرتبط

روش های مراقبت از موهای فرفری

مدیر محتوا

روشن کردن پوست با ماسک های خانگی

صدیقه مخلوق پور

اصل ۱۶۲ و ۱۶۳ از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی