۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سلامت و درمان مجله ایران دخت

تأثیر استفاده از ماسک در کرونا

تأثیر استفاده از ماسک در کرونا ، ویروس کرونا ، کرونا ویروس ، ماسک های تنفسی ، ماسک و مقابله با کرونا ، ماسک های پزشکی ، ماسک های پارچه ای ، ویروس کرونا ، کرونا ویروس ، ماسک های تنفسی ، ماسک و مقابله با کرونا ، ماسک های پزشکی ، ماسک های پارچه ای ، 

تأثیر استفاده از ماسک در کرونا ، ویروس کرونا ، کرونا ویروس ، ماسک های تنفسی ، ماسک و مقابله با کرونا ، ماسک های پزشکی ، ماسک های پارچه ای ، ویروس کرونا ، کرونا ویروس ، ماسک های تنفسی ، ماسک و مقابله با کرونا ، ماسک های پزشکی ، ماسک های پارچه ای ، 

 

تأثیر استفاده از ماسک در کرونا :

 

ماسک و مقابله با کرونا :

در ابتدای همه گیری بیماری کرونا، بسیاری از کارشناسان توصیه کردند که استفاده از ماسک های صورت، توسط مردم صورت نگیرد. چرا که این احتمال وجود دارد که خطرات احتمالی آن ها مانند خود آلودگی از مزایای بالقوه آن بیشتر باشد. همچنین تأکید داشتند که استفاده عمومی از ماسک، می تواند به کاهش عرضه منجر شود. زیرا ماسک برای کارکنان مراقبت های بهداشتی مورد نیاز است.

پس از تحقیقات و آزمایشات بسیار، متخصصان، محققان و کارشناسان پیشگیری و کنترل عفونت به کارکنان مراقبت های بهداشتی و پزشکان توصیه کردند که هنگام ورود به اتاق بیمار که ممکن است به عفونت تنفسی ویروسی مبتلا باشد، حتماً از ماسک های پزشکی استفاده کنند.همچنین تأکید شد که عموم مردم نیز از انواع ماسک های پزشکی استفاده کنند.بررسی ها و تحقیقات نشان داده است که استفاده از ماسک پزشکی، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را به میزان ۸۰/۶% کاهش می دهد.

ضرورت استفاده از ماسک :

تأثیر استفاده از ماسک در کرونا

ماسک ها اقدامی اساسی برای سرکوب انتقال و نجات جان افراد است. ماسک ها خطر احتمالی قرار گرفتن در معرض فرد آلوده را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهند، چه بیمار علائمی داشته باشد و یا نداشته باشد. همچنین ماسک هنگام استفاده توسط فردی که آلوده است، از انتقال و انتشار ویروس به افراد دیگر نیز جلوگیری می کنند.

اما لازم است توجه کنید که علاوه بر استفاده از ماسک، بایستی فاصله فیزیکی را رعایت کرد. همچنین عدم حضور در مناطق شلوغ  و پر رفت و آمد، بهبود تهویه و شستشوی مرتب دست ها نیز از ابتلا به ویروس کرونا نیز جلوگیری می کند. در ضمن توجه داشته باشید که در هنگام عطسه و سرفه بینی و دهان تان را بپوشانید.

در محیط های شلوغ و وسیع که ویروس در حال شیوع است و محیط هایی که امکان نگهداری حداقل ۱ متر از سایرین وجود ندارد، باید عموم مردم از ماسک استفاده کنند.

همچنین مکان هایی که دارای تهویه هوای مناسب نیستند و یا تراکم جمعیت، بالا می باشد و رفت و آمد در آن جا زیاد است نیز، احتیاج به استفاده همگانی از ماسک دارد.

افرادی که فضاها و ساختمان های عمومی را مدیریت می کنند، باید به صورت همگانی از ماسک استفاده کنند.

افراد از چه نوع ماسکی استفاده کنند؟ :

ماسک های پزشکی برای گروه های زیر توصیه می شود:

  • همه کارکنان مراکز بهداشتی.
  • افرادی که احساس ناراحتی می کند، از جمله افرادی با علائم خفیف مانند درد عضلانی، سرفه خفیف، گلو درد یا خستگی مواجه هستند.
  • افرادی که در خارج از مراکز درمانی، از موارد مشکوک یا مبتلا به COVID-19 مراقبت می کنند.
  • در زمانی که افراد نمی توانند فاصله حداقل ۱ متری از دیگران را رعایت کنند، بایستی از ماسک های پزشکی استفاده کنند.
  • افراد با سن ۶۰ سال و بیشتر از آن.
  • کسانی که در هر سنی به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند. از جمله بیماری مزمن تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، چاقی، بیماران با نقص ایمنی و دیابت.

ماسک های غیر طبی و پارچه ای برای استفاده در عموم مردم  که فاصله فیزیکی را رعایت نمی کنند، توصیه نمی شود.

ماسک های پارچه ای :

قبل از لمس ماسک، دستان خود را با الکل یا آب و صابون به خوبی تمیز کنید. ماسک را از نظر پارگی یا بریدگی بررسی کنید، از ماسک های که آسیب دیده اند استفاده نکنید.

ماسک را طوری تنظیم کنید که دهان ، بینی و چانه را به طور کامل بپوشاند و در قسمت های کنار صورت، فضای باز باقی نماند. کش ماسک را پشت سر یا گوش ها قرار دهید.

هنگام استفاده از ماسک از دست زدن به آن خودداری کنید. اگر به طور تصادفی آن را لمس کردید، به یاد داشته باشید که حتماً دستان خود را تمیز کنید. اگر ماسک، کثیف یا خیس شد باید به سرعت ماسک خود را عوض کنید. اگر ماسک پارچه ای شما کثیف و مرطوب نمی باشد و قصد دارید که مجدداً از آن استفاده کنید، آن را در یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید. اگر لازم است دوباره از آن استفاده کنید، پس برداشتن ماسک از کیسه، دستان خود را پس از برداشتن ماسک تمیز کنید.

شستشوی ماسک پارچه ای:

ماسک خود را روزی یک بار تمیز کنید. ماسک های پارچه ای را حداقل یک بار در روز به همراه صابون یا مواد شوینده دیگر، و ترجیحاً آب گرم بشویید. اگر شستن ماسک ها در آب گرم امکان پذیر نیست، بهتر است ماسک را در شوینده و آب دمای اتاق بشویید و سپس ماسک را به مدت ۱ دقیقه بجوشانید. همچنین می توانید ماسک را به مدت ۱ دقیقه در کلر ۱/۰٪ خیسانده و ماسک را با آب در دمای اتاق کاملاً شستشو دهید تا باقی مانده سمی کلر روی ماسک نباشد.

نکات مهم درباره ماسک ها :

  • مطمئن شوید که از ماسک شخصی خودتان، استفاده کنید.
  • هرگز ماسک خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در مقابل وسوسه پایین کشیدن ماسک خود و یا برداشتن آن در هنگام صحبت با افراد دیگر، مقاومت کنید.

تفاوت ماسک های طبی و ماسک های تنفسی :

ماسک های پزشکی به عنوان ماسک های جراحی نیز شناخته هستند. که دارای سه لایه مواد غیربافته مصنوعی هستند و با ضخامت های مختلف تولید می شوند. دارای سطوح مختلف مقاومت در برابر مایعات و فیلتراسیون نیز می باشند.

ماسک های تنفسی همچون ماسک N95 نیز برای محافظت از کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی که

به بیماران COVID-19 رسیدگی می کنند، مناسب می باشد.

 

برای دیدن :

بررسی قرص دارویی فاموتیدین 

تأثیر ویتامین D بر بیماری کرونا 

درمان انواع دمل با طب سنتی 

بررسی قرص دارویی سیستون، کلیک کنید.

منبع : who

ایـران دخـت 

نوشته های مرتبط

اصل سی یکم و سی دوم از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

با شلغم و انواع روش سرو آن آشنا شوید …

حسنا سیدجودت

کمدی از لباسهای خانگی را با هم انتخاب کنیم

مدیر محتوا

ارسال دیدگاه

چهار × چهار =