۲۸ فروردین ۱۴۰۳
سلامت و درمان مجله ایران دخت

ناخن و انواع بیماری های آن

ناخن و انواع بیماری های آن

ناخن ها همانند پوست و یا مو به راحتی می توانند مشکلات و اختلالات سیستم بدن را نمایان کنند و منعکس کننده بسیاری از اختلالات درونی بدن هستند. تغییرات رنگ، ضخیم شدن ناخن نشات گرفته از مشکلات و بیماری های کبد، کلیه، بیماری های قلبی، مشکلات ریه و کم خونی هستند.

ناخن و انواع بیماری های آن

۱- رنگ ناخن

ناخن های سفید

ناخن سفید با لبه تیره رنگ می تواند از علایم مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. رنگ سفید به همراه قسمت باریک صورتی در پایین می تواند نشان دهنده بیماری کبد، نارسایی قلب، نارسایی کلیه یا دیابت باشد.

لکه های سفید روی ناخن های دست

اغلب نشان دهنده کمبود روی هستند. حتی با دنبال کردن یک رژیم غذایی خوب، اگر با لکه های سفید روی ناخن های خود مواجه شده اید ممکن است به مصرف مکمل روی برای دریافت میزان کافی از این ماده معدنی نیاز داشته باشید.

با این وجود، کمبود روی می تواند به واسطه مسائل دیگر نیز شکل گرفته باشد و از این رو، مراجعه به پزشک گزینه ای خوب است. پیش از مراجعه به پزشک مدتی صبر کنید زیرا لکه های سفید روی ناخن های دست ممکن است در نتیجه یک آسیب جسمانی نیز شکل گرفته باشند، که پس از مدتی از بین بروند.

ناخن و انواع بیماری های آن

ناخن رنگ پریده

گاهی اوقات داشتن ناخن های رنگ پریده می تواند نشانه ای از وجود برخی بیماری ها مانند کم خونی (سطح پایین آهن خون)، نارسایی قلبی، بیماری های کبدی و سوءتغذیه (کمبود تمام مواد معدنی و ویتامین ها) باشد.

ناخن های زرد

اغلب با عفونت قارچی و همچنین عملکرد نادرست کبد پیوند خورده اند. اما می تواند دلیل کشیدن سیگار و یا استفاده ی بیش از حد از لاک و یا محصولات زیبایی ناخن باشد.

اگر ناخن ها زرد و شکننده یا ضعیف هستند، این شرایط می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی مانند سوریازیس، دیابت، یا بیماری های ریوی (به عنوان مثال، برونشیت مزمن) یا تیروئید باشد.

ناخن و انواع بیماری های آن

آبی رنگ شدن ناخن ها

آبی رنگ شدن ناخن ها نشانه ای از کمبود اکسیژن در خون شماست. این اتفاق می تواند ناشی از مشکلات قلب و ریه باشد. بنابراین با هر گونه تغییر رنگ ناخن، بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید. همچنین سرما می تواند همچین حالتی را به وجود بیاورد.

ناخن های سرخ

نقاط قرمز عمیق و یا نقاط صورتی روی ناخن ها می تواند حاکی از ابتلا به بیماری های قلبی باشد. اگر قرمزی در اطراف ناخن ها و روی پوست مشاهده شود، حاکی از یک بیماری خود ایمنی به نام لوپوس است.

ناخن های سیاه یا خطوط تیره زیر ناخن ها

این عارضه می تواند نشانه ای از یک سرطان پوست خطرناک، مانند ملانومای کشنده باشند. اگر با رگه های سیاه یا رشد دردناک ناخن ها مواجه شده اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

۲- شکل و کیفیت ناخن

شکل و کیفیت ناخن ها علاوه بر اینکه می تواند عوامل بیرونی داشته باشد از جمله سرما و یا استفاده از لاک و محصولات زیبایی، عوامل درونی مانند بیماری های مختلف هم می تواند داشته باشد.

ناخن ها به طور متوسط ۳٫۵ میلی متر در ماه رشد دارند که البته این موضوع تحت تاثیر تغذیه، دارو، بیماری های مزمن و فرآیند پیری می باشد. حتی برای تشخیص بیماری از روی ناخن میزان رشد ناخن می تواند دلیل بر عدم ویا نقص در سلامتی باشد.

از جمله تغییرات در کیفیت و شکل:

ناخن نازک

گاهی اوقات شکنندگی ناخن ها علتی غیر از استفاده از محصولات شیمیایی و یا شستشوی مکرر است. نازک شدن ناخن ها می تواند نشانه ای از کم کاری تیروئید باشد.

اگر شما نناخن های شکننده دارید و از هر کدام از علائم کم کاری تیروئید از قبیل خستگی، افزایش وزن، از دست دادن حافظه، دست های سرد، خواب آلودگی، و … رنج می برید، برای تشخیص مشکلات تیروئید با پزشک تان مشورت کنید.

ناخن میخی

ایجاد چاله در ناخن ها و یا میخی شدن آنها نشانه ای از پسوریازیس است که یک نوع آرتریت

التهابی محسوب می شود و جزو دسته بیماری های خود ایمنی است.

ناخـن ترک خورده

ناخن های خشک و شکننده که دائما ترک خورده و ترک ها به بستر ناخن پیش می روند، به

مشکلات تیروئید مربوط می شود. اما اگر ترک های ایجاد شده به رنگ زرد متمایل باشند، احتمال

عفونت های قارچی بیشتر است.

پف کردگی ناخـن

پوست اطراف ناخن، اگر پف کرده و به رنگ قرمز متمایل باشد می تواند به عنوان التهاب ناخن شناخته شود.

لوپوس و بیماری های بافت همبند از این دسته به شمار می آیند. همچنین وجود عفونت در بدن نیز می تواند

باعث قرمزی و التهاب پوست شود.

ناخـن قاشقی

اگر ناخن شما به شکل قاشق منحرف شود می تواند نشانه ای از ابتلا به کمبود آهن

یا کم خونی باشد.

سایر بیماری ها مانند بیماری کبدی یا قلبی، و کم کاری تیروئید نیز می توانند همین نشانه

را در ناخن ایجاد کنند.

برای دیدن: 

ایران دخت 

  ناخن و انواع بیماری ناخن و انواع آن ناخن و انواع آن این عارضه می تواند نشانه ای از یک سرطان پوست خطرناک، مانند ملانومای کشنده باشند. اگر با رگه های سیاه یا رشد دردناک ناخن ها مواجه شده اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 

نوشته های مرتبط

با مصرف این خوارکی ها بدنی سالم تر داشته باشید

هادی گراوندی

اصل ۱۸۰ و ۱۸۱ از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

مهار کننده های عجیب میل جنسی

هادی گراوندی