۱۴ آذر ۱۴۰۰
سلامت و درمان مجله تخصصی زیبایی و سلامت

۱۶روش برای داشتن ناخن هایی مقاوم

ناخن های سالم نشانه ای از سلامتی بدن هستند، اما گاهی ناخن های ما به اندازه ای که میخواهیم محکم نیستند. ما می توانیم با تغییر برخی عادات و سبک زندگی خود ناخن هایمان را تقویت کنیم و به آن شکل که میخواهیم برسانیم. دراین مقاله به معرفی برخی راه های تقویت ناخن می پردازیم.

۱- استفاده از مکمل بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است و از آنجا که به صورت محلول در آب است به وسیله بدن ذخیره نمی شود. پس حتما آن را روزانه مصرف کنید. بیوتین به تقویت مو و ناخن کمک شایانی می کند. همچنین به عملکرد سیستم عصبی بدن نیز کمک می کند. این ماده را می توانیم در غذاهایی مثل: ساردین، تخم مرغ پخته شده و یا حبوبات به فراوانی یافت کنیم. همچنین می توانید از ویتامین B و یا مکمل بیوتین استفاده کنید. (قبل از استفاده از مکمل بیوتین حتما با دکتر خود مشورت کنید)

۲- از قراردادن بیش از اندازه دست درآب خودداری کنید

خیس کردن زیاد دستهایتان در آب باعث ضعیف شدن و شکنندگی ناخن ها می شود. پس هنگام سشتشوی ظرف ها و یا انجام کارهایی که باید دست به مدت زیادی در آب باشد، حتما دستکش بپوشید.

۳- روی ناخن هایتان لوسیون بزنید

بعد از پاک کردن لاک اگر فکر می کنید ناخن هایتان به اندازه کافی هیدراته نیستند از کرم مرطوب کننده به روی دستهای خود استفاده کنید و آن را روی ناخن های خود نیز ماساژ دهید. می توانید این کار را هر موقع که دستهای خود را مرطوب می کنید انجام دهید.

۴- هیدراته باشید

همیشه نوشیدن اب برای سلامتی مهم و جز واجبات است و سلامت ناخن نیز از این جدا از این موضوع نیست. بدون رطوبت کافی ناخن ها شکننده شده و نازک می شوند. نوشیدن آب به میزان لازم  به آنها کمک می کند که رطوبت را حفظ کرده و قدرت خود را بالا ببرند.

۵- به رژیم غذایی خود دقت کنید

مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم و متنوعی دارید که در آن از تمامی ویتامین های مفید برای بدن استفاده شده. یک رژیم غذایی با کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می تواند روی بدن شما اثرات منفی بگذارد.

۶- به ناخن هایتان لاک نزنید

اگر چه لاک زدن روی ناخن باعث زیباییه هرچه بیشتر ناخن هایتان می شود اما این نکته فراموش نشود که ناخن های شما بایدنفس بکشند. استفاده بیش از حد از لاک حتی لاک های غیر سمی باعث تضعیف ناخن و در نهایت شکنندگی آن می شود. پس از یک هفته استفاده از لاک ناخن، آن را با پاک کننده ای فاقد استون پاک کنید و بگذارید ناخن هایتان یک هفته بدون لاک باشند.

۷- مواظب محصولاتی که استفاده می کنید باشید

اکثر لاک ها و یا درمان های ناخن دارای مواد شیمیایی سختی هستند که می توانند ناخن ها را ضعیف و شکننده کنند. ازپاک کننده های لاک ناخن که حاوی استون هستند، خودداری کنید زیرا قادرند آسیب زیادی به ناخن بزنند.

۸- از لاک ژل و ژل های حاوی اکلریلیک استفاده نکنید

درست است که این روش یک راه راحت برای کسانی است که با شکنندگی ناخن های خود مشکل دارند، اما استفاده زیاد از حد آن می تواند باعث کنده شدن ناخن های شما شود و همین موضوع سبب شکنندگی ناخن شما می شود. پس اگر باید این کار را انجام دهید، توصیه می شود آن هارا بیش از حد و برای مدت زیاد روی ناخن های خود قرار ندهید. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورأ بنفش مورد نیاز برای خشک شدن لاک ژل به عنوان یک عامل خطرناک شناخته شده.

۹- ناخن های خود را کوتاه نگه دارید

امکان شکستگی یا ترک خوردن ناخن های بلند بیشتر از ناخن های کوتاه است. پس سعی کنید همیشه ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کرده باشید.

۱۰- از ناخن های خود برای انجام امور و کارهایتان استفاده نکنید

می توانید از پنجه های خود برای باز کردن کنسرو ها یا قوطی های نوشابه و یا استفاده از گیره کاغذ بجای ناخن هایتان استفاده کنید. استفاده از ناخن به عنوان ابزار می تواند باعث شکستن و یا خرد شدن ناخن شود که این امر باعث ضعیف شدن ناخن می شود.

۱۱- اجازه ندهید ناخن هایتان خشک باشند

اگر از ضدعفونی کننده های دست استفاده می کنید مراقب باشید آن را روی ناخن های خود نگذارید. استفاده مداوم از ضدعفونی کننده ها برای ناخن ها فاجعه بار است زیرا که ناخن ها و دست هارا خشک می کند و باعث شکستن ناخن ها می شود.

۱۲- نحوه سوهان کشیدن خود راتغییر دهید

سوهان کشیدن اشتباه با یک حرکت رفت و برگشت می تواند مانند اره ناخن های شما را ضعیف کند.

۱۳- مراقب محصولات تمیز کننده باشید!

زمانی که در حال نظافت خانه هستید حتما از دستکش های لاستیکی استفاده کنید زیرا بسیاری از محصولات تمیز کننده دارای موادشیمیایی هستند که می توانند ناخن های شما را ضعیف کنند. پس حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید تا مانع تماس این محصولات شیمیایی با دست و ناخن هایتان شوید.

۱۴- شامپوی خود را چک کنید

اگر از شامپویی استفاده می کنید که برای موهای خشک است یا برای موهای چرب است ممکن است باعث خشک شدن ناخن ها و تضعیف و شکنندگی ناخن هایتان شود. پس حدالمقدور شامپوی خود را برای چند هفته عوض کنید تا ببینید آیا تغییری مشاده می کنید یا خیر.

۱۵- با پزشک خود مشورت کنید

اگرچندین هفته تمامی موارد را رعایت کردید و شاهد هیچ تغییری نبودید حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است بیماری زمینه ای داشته باشید که باعث شکننده شدن و نازک شدن ناخن هایتان شوند. آنها می توانند با نگاهی ساده به ناخن هایتان به گزارشی از سلامت کلی ناخن هایتان به شما بدهند و اگرنیاز داشته باشید به شما دارو های خاصی برای زیاد شدن مقاومت ناخن هایتان می دهند.

۱۶- استفاده از آهن

آهن مرکز گلبولهای قرمز خون است که اکسیژن را به اندامها و سایر سلول های بدن از جمله ناخن ها انتقال می دهند. بدون آهن اکسیژن به میزان لازم به سلولها منتقل نمی شود. و از آنجایی که اکسیژن برای سالم بودن ناخن ها لازم است، کمبود آهن یا کم خونی می تواند باعث برجستگی های عمودی روی ناخن شما شود و امکان دارد ناخن های شما مقعر یا قاشقی شوند.

بخاطر داشته باشید که:

همیشه ناخن های خود را چک کنید ناخن ها می توانند پیام های زیادی برای شما داشته باشند، از جمله بیماری های کبدی، کلیوی، کم خونی و دیابت.

 

نوشته های مرتبط

ناخن و انواع بیماری های آن

مدیر محتوا

اصل ۱۷۶ و ۱۷۷ از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

وازلین برای سلامتی و زیبایی پوست شما

صدیقه مخلوق پور

ارسال دیدگاه

9 + 6 =