۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

مواد غذایی کلاژن ساز می توانید پوستی جوان داشته باشید

مواد غذایی کلاژن ساز

کریستا گونکالوز ، متخصص تغذیه ، معتقد است “رژیم غذایی نقش مهمی در ظاهر و جوانی پوست شما بازی می کند و چین و چروک ها با مصرف کلاژن کاهش می یابد.”

کلاژن پروتئینی است که ساختار ، قدرت و کشش خود را به پوست می دهد. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد .

با افزایش سن ، ما هر سال کلاژن کمتری را در پوست خود تولید می کنیم.

از این رو احتمال چین و چروک و نازک شدن پوست وجود دارد.

این امر، رونق مکمل های دارای کلاژن را در قفسه های فروشگاهی توضیح می دهد.

اما آیا قرص ها و پودرهای حاوی کلاژن بهترین راه هستند؟

چرا باید اول غذاهای حاوی کلاژن را در نظر بگیرید؟

کری گابریل ، متخصص تغذیه می گوید: “مواد غذایی مانند آبگوشت قلمه حاوی مقدار قابل چشمگیر طبیعی از کلاژن ها هستند که بدن شما می تواند بلافاصله از آن استفاده کند ، که به عنوان یک مکمل نسبت به دیگر مواد، برتری دارد.”

یک بررسی در مورد تغذیه و پیری در سال ۲۰۱۲ نیز به این نتیجه رسید که میوه و سبزیجات ایمن ترین و سالم ترین رویکرد برای تقویت سلامت پوست هستند. بعلاوه ، از آنجا که مصرف مکمل های بدون نسخه ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشند ، استفاده از مواد غذایی طبیعی ، برای تقویت کلاژن مطمئن تر است.

خوردن غذاهای سرشار از کلاژن یا غذاهایی که باعث افزایش تولید کلاژن می شوند.

ممکن است به ایجاد اسیدهای آمینه مورد نیاز برای سلامت پوست شما کمک کند.

کیتی دیویدسون ، متخصص تغذیه و متخصص زیبایی ، می گوید: “سه اسید آمینه برای تولید کلاژن مهم هستند: پرولین ، لیزین و گلیسین.”

مواد غذایی کلاژن ساز

آبگوشت کلاژن

در حالی که تحقیقات اخیر نشان می دهد که آبگوشت قلمه ممکن است منبع قابل اطمینان کلاژن نباشد ، این گزینه، محبوب ترین گزینه

مواد غذایی دارای کلاژن است. اعتقاد بر این است که با تکان دادن استخوان های پخته شده در آب ، کلاژن آزاد می شود. هنگام تهیه این

کار در خانه ، آبگوشت را با ادویه جات و  ترشی جات طعم دار کنید.

دیویدسون می گوید: “از آنجا که مغز استخوان از استخوان ها و بافت پیوندی ساخته شده است ، حاوی کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، کلاژن ، گلوکوزامین ، کندرویتین ، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است.”

برای تضمین کیفیت آبگوشت خود ، سعی کنید ، استخوان ها را از یک قصاب محلی معتبر تهیه کنید.

مرغ کلاژن

گوشت سفید ، حاوی مقادیر زیادی کلاژن می باشد.

به همین دلیل است که بسیاری از مکمل های کلاژن از مرغ تولید می شوند.

بافت های یک مرغ حاوی مقدار بسیار زیادی از کلاژن هستند به همین دلیل است.

که مرغ به عنوان منبع غنی از کلاژن در رژیم غذایی تبدیل می شود.

در مطالعات متعددی از گردن مرغ به عنوان منبع کلاژن برای درمان آرتروز استفاده شده است.

ماهی کلاژن

مانند سایر حیوانات ، ماهی ها دارای استخوان و رباط هایی از کلاژن هستند.

برخی افراد ادعا کرده اند که کلاژن دریایی یکی از راحت ترین راه های جذب کلاژن است.

در حالی که ساندویچ ماهی تن و یا ماهی ناهار شما می تواند به میزان مصرف کلاژن شما بیفزاید ، توجه داشته باشید که “گوشت” ماهی حاوی کلاژن کمتری نسبت به سایر قسمتهای دیگر آن است.

گابریل می گوید: “ما تمایل نداریم قسمت هایی از ماهی که از نظر کلاژن در بالاترین سطح هستند (مانند سر و پوست ماهی) را مصرف کنیم.” در حقیقت ، محققان از پوست ماهی به عنوان منبع پپتیدهای (اتصال دو یا چند آمینو اسید ) کلاژن استفاده میکنند.

سفیده تخم مرغ

اگرچه تخم مرغ مانند بسیاری از محصولات حیوانی حاوی بافتهای همبند نیست ، سفیده تخم مرغ دارای مقادیر زیادی از منبع پرولین است.

پرولین یکی از اسیدهای آمینه لازم برای تولید کلاژن است.

مرکبات

ویتامین C نقش مهمی در تولید منبع پروتئین کلاژن داراست.

بنابراین دریافت مقدار کافی ویتامین C بسیار مهم است.

همانطور که احتمالاً می دانید ، مرکباتی مانند پرتقال ، گریپ فروت ، لیمو و لیمو ترش منبع غنی از این ماده مغذی هستند.

می توانید قطعه هایی از گریپ فرود را به سالاد، اضافه و مصرف کنید.

انواع توت

اگرچه مرکبات بخاطر داشتن ویتامینC  تمام شکوه خود را به دست آورده اند ، اما خانواده توت ها ویتامین C بیشتری نسبت به مرکبات تامین می کند.

در واقع هر ۱ گرم توت فرنگی، ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال هاتأمین می کند.

تمشک ، زغال اخته و توت سیاه نیز یک دوز سنگین از ویتامین C دارند.

دیویدسون می گوید: ” توت ها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند که پوست را از آسیب دیدگی محافظت می کنند.”

میوه های گرمسیری

میوه های گرمسیری مانند انبه ، کیوی ، آناناس و گواوا میوه هایی سرشار از ویتامین C هستند.

گواوا همچنین دارای مقدار کمی از روی ، یکی دیگر از عوامل تولید کلاژن است.

سیر

سیر علاوه بر طعم دادن به غذاهایی مثل سیب زمینی سرخ شده و ماکارونی ، می تواند تولید کلاژن را نیز تقویت کند.

به گفته گابریل ، “سیر منبع غنی از گوگرد است. این ماده معدنی به تولید و جلوگیری از بین رفتن کلاژن کمک می کند. “

با این وجود مهم است که چقدر سیر مصرف می کنید.

وی می افزاید: “برای جذب کلاژن باید سیر را مرتبا مصرف کنید”

سیر به دلیل فواید زیادی که دارد ، ارزش آن را دارد که بخشی از رژیم غذایی خود را با سیر تنظیم کنید، اما توجه داشته باشید، سیر بیش از حد (به خصوص خام) ممکن است باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده شود یا در صورت استفاده از رقیق کننده خون خطر خونریزی شما را افزایش دهد. از خوردن سیر بیشتر فقط برای مقاصد کلاژن خودداری کنید.

مواد غذایی کلاژن ساز

مواد غذایی کلاژن ساز

مواد غذایی کلاژن ساز

سبزیجات برگ دار

همه ما می دانیم که سبزیجات برگ دار نقش اصلی در یک رژیم غذایی سالم را ایفا می کنند. آنها مزایای زیبایی شناسی نیز دارند.

اسفناج ، برگ چغندر و سایر سبزیجات سالاد رنگ خود را از کلروفیل می گیرند که به خاصیت آنتی اکسیدانی معروف است.

گابریل می گوید: “برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف کلروفیل باعث افزایش کلاژن در پوست می شود.”

لوبیا

لوبیا یک ماده غذایی پر پروتئین است که اغلب ، حاوی اسیدهای آمینه لازم برای تولید کلاژن است. به علاوه ، بسیاری از آنها سرشار از مس هستند . مس یکی دیگر از مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن است.

بادام هندی

این آجیل حاوی روی و مس است که هر دو توانایی بدن در ایجاد کلاژن را تقویت می کنند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع مخفی دیگر ویتامین C است.

یک گوجه فرنگی متوسط ​​می تواند تقریباً ۳۰ درصد از این ماده غذایی مهم را برای کلاژن فراهم کند.

گوجه فرنگی همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپن ( یک آنتی اکسیدان قدرتمند برای حمایت از پوست) است.

فلفل دلمه ای

در حالی که گوجه فرنگی را به سالاد یا ساندویچ اضافه می کنید، در برخی از غذاها، فلفل های دلمه ای قرمز نیز استفاده کنید. این سبزیجات حاوی یک منبع قابل اعتماد ویتامین C است.

همچنین حاوی کپسایسین (یک ترکیب ضد التهابی که با علائم پیری مبارزه می کند) است.

مواد غذایی کلاژن ساز

موادی که باعث اختلال در کلاژن سازی می شوند

کربوهیدراتها، شکر و فرآورده های تصفیه شده می توانند باعث آسیب زدن به کلاژن شوند.

بدن شما در صورت مصرف غذاهای حیوانی یا گیاهی با کلاژن بالا یا میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی می تواند بهترین تولید کلاژن را انجام دهد. اگر غذاهای ذکر شده را دوست ندارید ، به یاد داشته باشید که هیچ منبع دیگری وجود ندارد. رژیم غذایی سرشار از پروتئین ، چه از منابع گیاهی و چه از حیوانی ، می تواند به تهیه این اسیدهای آمینه مهم کمک کند.

سایر مواد مغذی که به فرآیند تولید کلاژن کمک می کنند عبارتند از: روی ، ویتامین C و مس.

برای نتایج حیرت انگیزتر ، حتما از مصرف زیاد قند، کربوهیدرات و محصولات تصفیه شده خودداری کنید، زیرا می تواند باعث التهاب و آسیب به کلاژن شود.

برخی از سوالات مهم در مورد کلاژن و رژیم غذایی

برخی سوال کرده اند که آیا مصرف غذاهای سرشار از کلاژن، باعث بوجود آمدن پوستی سفت تر می شود؟

ممکن است اسید معده، پروتئین های کلاژن را تجزیه کند و از رسیدن آنها به پوست جلوگیری کند.

و از آنجا که اثر کلاژن موجود در رژیم غذایی بعنوان ضد پیری هنوز یک موضوع تحقیقاتی نسبتاً جدید است ، بسیاری از متخصصان در نتیجه گیری قطعی تردید دارند.

با این حال ، برخی تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ، نشان داد که بعد از چهار هفته، زنانی که کلاژن اضافی مصرف کرده اند ، نسبت به افرادی که مصرف نکرده اند دارای سطح کشش پوست بالاتری بودند.یک مطالعه دیگر  نشان داد که مصرف مکمل کلاژن در ۱۲ هفته، کاهش ۱۳ درصدی در بروز خطوط و چین و چروک در زنان را در پی دارد.

لازم به ذکر است، کلاژن فقط برای سفت شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک نیست.

کلاژن همچنین ممکن است به درد مفاصل ، عضلات یا هضم غذا کمک کند.

بنابراین ، اگر مکمل های کلاژن برای روال و کیف پول شما قابل دسترسی تر باشند ، می گوییم ارزش امتحان کردن را دارد.

غذاهای حاوی کلاژن غذاهای حاوی کلاژن غذاهای حاوی کلاژن غذاهای حاوی کلاژن 

سوالات مهم در مورد کلاژن سوالات مهم در مورد کلاژن سوالات مهم در مورد کلاژن 

مواد غذایی کلاژن ساز

نوشته های مرتبط

آمیودارون ( AMIODAROONE )

هادی گراوندی

تفاوت بین مام و دئودورانت ها

صدیقه مخلوق پور

ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد موها

هادی گراوندی