۲۳ مرداد ۱۴۰۱
تغذیه و تناسب اندام مجله تخصصی زیبایی و سلامت

مزایای زندگی بدون کافئین برای سلامتی

مزایای زندگی بدون کافئین

مزایای زندگی بدون کافئین

نترسید، این مقاله به معنی آن نیست که شما باید کافئین را به طور کامل کنار بگذارید.

اگر حتی از شنیدن کلمه ی بدون کافئین هراس دارید، باید بدانید که تنها نیستید. امروزه مردم بیش از گذشته به نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار روی آورده اند.

اما خبر خوبی که در این بین وجود دارد، فواید اثبات شده ی زیادی است که با نوشیدن قهوه حاصل می شود. مزیت هایی از قبیل سرعت بخشیدن به متابولیسم گرفته تا کاهش قابل توجه خطر ابتلا به آلزایمر.

اما استفاده از محصولات بدون کافئین چه فایده ای دارد و چه کسی باید از مصرف کافئین به طور کلی اجتناب کند.

در این جا چند مورد از بهترین مزیت های کاهش عادت به نوشیدنی هایی مانند اسپرسو برای شما گفته شده است، که البته صرفه جویی در هزینه را می توانید به آن ها اضافه کنید.

۱- کاهش اضطراب کافئین

اگر دارای مصرف بالایی برای کافئین هستید، و دچار اضطراب می شوید ممکن است که ارتباط مستقیمی در این بین وجود داشته باشد.

مصرف کافئین با آزاد کردن انرژی همراه است، در واقع این همان دلیلی است که سبب می شود علاقه ی افراد برای استفاده از کافئین بیشتر شود. با این وجود این انرژی آزاد شده سبب تحریک شدن هورمون های «جنگ یا گریز» (پاسخ جنگ یا گریز، یک واکنش فیزیولوژیک است که جانوران در پاسخ به ادراکات شان نسبت به موقعیت های خطرناک، حمله، یا در اقدام برای نجات خود نشان می دهند) می شود. این اتفاق ممکن است باعث افزایش اضطراب، خشم، تپش قلب و حتی وحشت زدگی شود.

کسانی که در حالت کلی مستعد ابتلا به استرس و اضطراب هستند ممکن است متوجه شوند که کافئین علائم و شرایط آن ها را بسیار بدتر می کند. علاوه بر این بر اساس تحقیقات معتبر، بین مصرف کافئین و افزایش احتمال افسردگی در نوجوانان ارتباط زیادی وجود دارد.

۲- خواب بهتر کافئین

عادت های شما برای مصرف کافئین می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که میزان مصرف روزانه قهوه می تواند چرخه خواب شما را تغییر داده و باعث نا آرامی در خواب  و همچنین ایجاد احساس خواب آلودگی در طول روز شود.

البته بر اساس نتایج تجربی، این حالت زمانی پیش می آید که شما قبل از رفتن به رختخواب و یا حداقل شش ساعت قبل از خواب کافئین مصرف کرده باشد.

افراد زمانی که قبل از خواب کافئین مصرف نمی کنند، علاوه بر رسیدن به آرامش در خواب و افزایش کیفیت آن، مدت زمان کمتری طول می کشد تا به خواب بروند.

۳- تاثیر در افزایش جذب مواد مغذی کافئین

اگر شما اهل نوشیدنی های کافئین دار نیستید، ممکن است که بدن شما نسبت به سایرین که مصرف کننده ی این نوشیدنی هستند مقدار مواد مغذی بیشتری را جذب کند. تانن موجود در کافئین می تواند مانع جذب برخی مواد مقوی توسط بدن شود. مواد مغذی از جمله:

  • کلسیم
  • آهن
  • ویتامین های گروه B

بر اساس تحقیقات منابع معتبر، مشخص شده است این اتفاق به خصوص برای کسانی که دارای مصرف کافئین بالا، رژیم نامتعادل و یا سن بالایی دارند بیشتر صدق می کند. قطع مصرف کافئین به شما این اطمینان را می دهد که تمام مواد مغذی را بتوانید از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید.

۴- دندان های سالم تر و سفید تر

قهوه و چای به دلیل وجود سطح بالای تانن در آن ها می توانند سبب لکه دار شدن

دندان های تان شوند. در واقع تانن بالای موجود در این نوشیدنی ها،  باعث تغییر

رنگ و ایجاد یک لایه بر روی مینای دندان ها می شود.

همچنین میزان اسیدیته ی موجود در نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه می تواند منجر به

سایش و پوسیدگی مینای دندان شود.

۵- متعادل کردن هورمون های بانوان

قطع مصرف کافئین ممکن است برای زنان منفعت بیشتری  داشته باشد.

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ، چای و نوشابه می توانند سطح استروژن را تغییر دهند.

تغییر سطح استروژن خصوصاً در زمانی که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آندومتریوز،

سرطان سینه و سرطان تخمدان وجود داشته باشد، می تواند بسیار نگران کننده باشد.

کافئین به صورت مستقیم در ایجاد این شرایط نقشی ندارد،

اما مصرف آن سبب افزایش سطح استروژن می شود که در ایجاد شرایط فوق تاثیر مستقیم  دارد.

همچنین در طی تحقیقاتی مشخص شده است که، مصرف کافئین علائم خاصی را در زمان یائسگی بدتر می کند.

۶- فشار خون متعادل

استفاده نکردن از کافئین برای متعادل شدن فشار خون می تواند بسیار مفید باشد.

یکی از تاثیراتی که کافئین به دلیل اثر تحریکی که بر سیستم عصبی دارد، افزایش فشار خون است.

همچنین مصرف زیاد کافئین (در حدود ۳ تا ۵ لیوان در روز) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های

قلبی و عروقی همراه است.

۷- تعادل شیمیایی مغز

جای تعجب نیست که کافئین بر روی خلق و خو تاثیر می گذارد.

گاهی از اطرافیان جمله ی «تا زمانی که قهوه ام رو نخورده ام با من صحبت نکنید» را شنیده اید.

با مطالعه ی این پاراگراف قطعاً افراد دارای این حالت را درک خواهید کرد.

کافئین می تواند تعادل شیمیایی مغز را به صورت مشابه داروهایی مانند کوکائین تغییر دهد،

و محققان قبول دارند که کافئین برخی از معیارهای مورد استفاده برای سنجش وابستگی به دارو را در خود دارد.

همانطور که افرادی که کافئین مصرف نمی کنند، لازم نیست نگران ویژگی های اعتیاد آور آن باشند،

افرادی که تصمیم می گیرند کافئین را کمتر استفاده کنند و یا مصرف آن را به طور کامل متوقف کنند،

ممکن است علائم ترک وابستگی و یا تغییر موقتی در خلق و خو را تجربه کنند.

منبع: healthline

برای دیدن مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.

مزایای زندگی بدون کافئین برای سلامتی  مزایای زندگی بدون کافئین برای سلامتی  چای چای چای چای چای استروژن استروژن استروژن

نوشته های مرتبط

مزایا و معایب دراز نشست

مدیر محتوا

مزایا و معایب ماسک ذغال و راه های کاهش درد در زمان استفاده

مدیر محتوا

خواص و مضرات آشواگاندا (بوزیدان)

هادی گراوندی

ارسال دیدگاه

14 + 17 =