۵ تیر ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

چگونه از شر چاقی خالص شویم؟

چگونه از شر چاقی خالص شويم ؟ ، درمان چاقی ٬ درمان ضد چاقی ٬ رژیم غذایی سالم ٬ رژیم غذایی ضد چاقی ٬ رژیم غذایی لاغری ٬ رژیم های لاغری ٬ رژیم های لاغری بدون ضرر ٬ رژیم های لاغری بی ضرر ، چگونه از شر چاقی خالص شويم؟ ، رژیم غذایی سالم ، 

چگونه از شر چاقی خالص شویم ؟ ، درمان چاقی ٬ درمان ضد چاقی ٬ رژیم غذایی سالم ٬ رژیم غذایی ضد چاقی ٬ رژیم غذایی لاغری ٬ رژیم های لاغری ٬ رژیم های لاغری بدون ضرر ٬ رژیم های لاغری بی ضرر ، چگونه از شر چاقی خالص شویم؟ ، رژیم غذایی سالم ، 

 

راهکارهای درمان چاقی

برای جلوگیری از چاقی هیچگاه دیر نیست. به دو صورت زیر می توانید از چاقی جلوگیری کنید:

  • تغذیه درمانی همراه با ورزش
  • دارو درمانی

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش بهترین و اصولی ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است. در این روش از یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده که در بالا به آن اشاره شد، همراه با ورزش متعادل ( مانندپیاده روی ) استفاده می شود. در این روش از مواد مغذی مورد نیاز استفاده می شود و خطر سوء تغذیه وجود ندارد و از طرفی با ورزش مناسب روند کاهش وزن تسریع می گردد.

این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می آورد. باید متوجه باشید در طی رژیم برنامه ریزی شده متخصصان تغذیه، عادت غذایی گذشته را ترک گویید و به عادت غذایی جدید انس بگیرید، که این بهترین اصل در درمان چاقی است.

داروهای ضد چاقی چند دسته اند:

چگونه از شر چاقی خالص شویم ؟؟؟ راهکارهای درمان چاقی…

داروهایی که جلوی جذب چربی ها را می گیرند؛ داروهایی که موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می شوند و داروهایی که موجب کاهش اشتها می گردند.

چگونه از شر این چربی ها خالص شویم؟ چاقی

یک شروع خوب برای این کار، دقت در میزان مصرف چربی ها و قندهاست.خیلی از افراد بر این عقیده اند که ما خیلی کم چربی مصرف می کنیم ولی حقیقت امر این است که بدون اینکه خودشان احساس کنند، خیلی بیشتر از نیازشان چربی مصرف می کنند. چون بسیاری از چربی های دریافتی ما در غذا مخفی است و ما متوجه نمی شویم که مقدار زیادی چربی مصرف کرده ایم.

مثال سس موجود در ساندویچ حداقل ۸ گرم چربی داردیا یک مشت بادام زمینی ۲۶ گرم چربی دارد و یا یک فنجان شیر معمولی ۷ گرم چربی دارد. پس ما چربی را مصرف می‌کنیم بدون آنکه خودمان متوجه شویم. ولی منظور ما این نیست که شیر و بادام زمینی را که دارای فواید زیادی هستند، مصرف نکنید. بلکه بایستی به مقدار کافی و لازم از این دو ماده غذایی و سایر خوراکی ها دریافت کنید. به این صورت که اگر در معرض چاقی هستید از لبنیات کم چربی ( حداقل ۳ لیوان در روز ) و نیز آجیل به مقدار حساب شده استفاده کنید.

خصوصیات یک رژیم غذایی مناسب:

چگونه از شر چاقی خالص شویم ؟؟؟ راهکارهای درمان چاقی…

چگونه از شر چاقی خالص شویم ؟؟؟ راهکارهای درمان چاقی...

مهم ترین ویژگی هایی که یک رژیم غذایی باید داشته باشد عبارتند از:

  1. تمام مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن را در بر گیرد.
  2. رژیم غذایی باید طوری برنامه ریزی گردد که فرد در طول روز احساس گرسنگی نکند.
  3. رژیم غذایی باید بر اساس سن، جنس، نوع و میزان فعالیت و شرایط ویژه برنامه ریزی گردد. مثال فردی که در دوران رشد قرار دارد با فردی که این دوران را طی کرده است، رژیم متفاوتی خواهد داشت
  4. رژیم غذایی باید طوری باشد که مواد غذایی آن قابل دسترس باشد.
  5. رژیم غذایی باید با فرهنگ فرد هم خوانی داشته باشد.
  6. به دنبال رژیم غذایی، فرد نباید دچار عوارضی مانند ریزش مو، ضعف و بی حالی، افسردگی و چروکیدگی پوست شود.

برای اقدام به کاهش وزن، در ابتدا باید علت و عوامل اصلی چاقی را شناسایی کنید. اگر با هر روشی اقدام به کاهش وزن کنید، اما عامل زمینه ای و ریشه اصلی چاقی را از بین نبریدمطمئن باشید که چاقی پس از مدتی دوباره به سراغ شما خواهد آمد. همان طور که افزایش وزن به صورت تدریجی صورت می گیرد، کاهش آن هم نیاز به مصرف زمانی دارد که در طول این دوره با اعمال شیوه های علمی رژیم غذایی تحت نظر پزشکان و متخصصان امر، همراه با تحرک بدنی و ورزش روزانه تناسب اندام دوباره به دست آید و وزن کم شود.

چگونگی پیروی از رژیم های لاغری

افرادی که در طول عمر خود به طور مکرر از رژیم های لاغری پیروی می کنند، به این ترتیب که بعد از مدتی استفاده از رژیم لاغری، آن را رها کرده و پرخوری می کنند و سپس مجددا به رژیم لاغری روی آورده و بعد از مدت زمانی دوباره رژیم را رها می کنند و این امر به کرات تکرار می شود دیگربه رژیم های لاغری پاسخ مثبت نمی دهند، زیرا پس از هر بار رژیم گرفتن به خصوص چنانچه این رژیم ها، نامناسب و بسیار کم کالری باشند، بدنشان به کالری پایین عادت می کند و بعد از رها کردن برنامه لاغری، افزایش وزن پیدا می کنند و هر چه این امر بیشتر تکرار شود افزایش وزن و چاقی شدیدترخواهد بود.

بنابراین افراد مستعد برای چاقی و اضافه وزن هرگز نبایستی رژیم لاغری را ناگهانی و سر خود رها کنند، البته رژیم لاغری لازم است حتما تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم شناس تنظیم شود. چنین رژیمی چون طبق اصول صحیح تغذیه ای برنامه ریزی شود می تواند تمام نیازمندیهای تغذیه ایفرد را تامین کرده و در او احساس سیری و رضایت از غذا خوردن ایجاد نماید. توجه داشته باشیم که مفهوم رژیم لاغری صحیح، کم خوری و احساس گرسنگی دائم نیست بلکه اساس آن بر مبنای صحیح و متعادل خوردن استوار است.

تصویر ذهنی شخص از رژیم لاغری

یکی از مسائل مهمی که در موفقیت یا عدم موفقیت در کاهش وزن موثراست تصویر ذهنی شخص از رژیم لاغری است. در اکثر موارد افراد چاق و باوزن خیلی بالا تصور می کنند که با پیروی از رژیم لاغری باید به سرعت و به مقدار خیلی زیاد وزن اضافی را از دست بدهند. این باور به هیچ وجه صحیح نیست. کاهش شدید وزن مضرات بسیار زیادی برای فرد در بردارد.

افرادی که به سرعت و به مقدار زیاد وزن کم می کنند پس از مدتی، به همان سرعت وزن از دست رفته را دوباره کسب می کنند، هر چه کاهش وزن سریع تر باشد بازگشت به وزن قبلی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و این امر موجب دلسردی و یاس فرد از رژیم لاغری می شود.کاهش سریع وزن چون به دلیل پیروی از رژیم بسیار سخت و کم کالری حاصل می شود، لذا به هیچ وجه قادر به تأمین نیازهای تغذیه ای شخص نبوده و بعد از مدتی کوتاه شخص را در معرض سوء تغذیه و عوارض بی شمار ناشیاز آن قرار می دهد.

انگیزه فرد در پیروی از رژیم لاغری

مسئله ای که در موفقیت یا عدم موفقیت در کاهش وزن موثر است هدف شخص در پیروی از رژیم لاغریست. بسیاری از افراد چاق دارای انگیزه قوی و صحیح برای کاهش وزن نیستند و اهداف کوتاه مدت و مقطعی و غیر منطقی برای این امر دارند. مثال اصرار دارند که در مدت زمانی کوتاه، وزن اضافی خودرا کاهش دهند تا برای شرکت در فلان میهمانی یا عروسی یا مراسم خاص،وزن مناسبی داشته باشند و البته پس از دستیابی به این هدف، رژیم لاغری را رها می کنند.

 

بعضی افراد چاق به خاطر چشم و هم چشمی و رقابت با دیگران، دست به پیروی از

رژیم لاغری بسیار دشوار و نامناسب می زنند و اصرار دارند که در مدت زمانی کوتاه

و با سرعتی زیاد وزن اضافی خود را کاهش دهند. چون ادامه چنین رژیم دشواری به

علت ناکافی و نامناسب بودن امکانپذیر نیست بعد از مدتی نه چندان طولانی رژیم را رها

کرده و به پرخوری پناه می برند.

 

برخی دیگر از افراد با وزن بالا، دچار وسواس در مورد وزن خود و نفرت ازاندام خود شده و به

وزنشان حساسیت بیش از حد نشان می دهند. این مسئله موجب میشود که به سلامت

خود توجه نکنند و از برنامه غذایی بسیار محدوداز کالری و دشوار پیروی کنند که آنان را دچار

اختلالات ناگوار و مشکل خواهدکرد و هرگز قادر به ادامه چنین رژیم نخواهند بود.

 

چنانچه انگیزه فرد از رژیم لاغری، برخورداری از سلامت بیشتر، مقاومت در برابر بیماری ها،

کسب شادابی، نشاط، توان و نیروی بیشتر باشد مسلماً درکاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال

و حفظ سلامت، کامال موفق خواهند بود.

علل ناکامى در رژیم های لاغری

شاید شما هم از زمره افراد چاقى باشید که بارها رژیم هاى مختلف درمان را امتحان کرده ولى

در حین دوره رژیم لاغرى از ادامه آن صرف نظر کرده ایدو پس از کاهش وزن و با گذشت

مدت زمانى کوتاه، دوباره شروع به پرخورىکرده و به وزن قبلى و یا حتى به بیشتر از آن رسیده اید.

این مسأله باعث تمایل به ادامه رعایت رژیم غذایى یا شروع مجددسرخوردگى شده و معمولاً آن

از بین مى‌برد. مهمترین علل شکست در رژیم هاى غذایى شامل موارد زیرمی باشد:

  • عجله بیش از حد در کم کردن وزن
  • رعایت رژیم هاى لاغری غیر استاندارد
  • عدم پشتکار در رعایت رژیم لاغری
  • کاهش انگیزه رسیدن به وضعیت سلامت جسمى و تناسب اندام
برای دیدن : 

ایرانـدخت 

رژیم غذایی سالم رژیم غذایی سالم رژیم غذایی سالمرژیم غذایی سالم رژیم غذایی سالم رژیم غذایی سالمرژیم غذایی سالم  رژیم غذایی لاغری رژیم غذایی لاغری رژیم غذایی سالم رژیم غذایی لاغری رژیم غذایی لاغری رژیم غذایی لاغری  راهکارهای درمان چاقی  داروهای ضد چاقی داروهای ضد چاقی داروهای ضد چاقی داروهای ضد چاقی

رژیم های لاغری

نوشته های مرتبط

برتیلیوم توسیلات ( BRETYLIUM TOSYLATE )

هادی گراوندی

آموکسی‌سیلین ( Amoxicillin )

هادی گراوندی

استازولامید ( ACETAZOLAMID )

هادی گراوندی