۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سواد رسانه ای گذشته

اینترنت در ایران

اینترنت در ایران

ایران در سال ۱۹۹۳ میلادی ( ۱۳۷۲ شمسی ) به اینترنت متصل شد. از آن زمان، تعداد کاربران اینترنت در ایران روند فزاینده ای داشته است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات براساس محاسبه مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت(متما)، ضریب نفوذ اینترنت در کشور در سه ماه نخست ۱۳۹۳ عدد ۸۲.۱۲ درصد است که بر مبنای سرویس های اینترنتی ارایه شده محاسبه شده است. در این محاسبه تعداد کاربران اینترنت در سه ماه نخست آن سال ۶۱ میلیون و ۷۰۹  هزار و ۹۲۹  نفر و تعداد کل مشترکان اینترنت در کشور بر مبنای جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹  هزار نفر در ایران، ۴۳  میلیون و ۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر اعلام شده است.

اینترنت در ایران

در سال ۱۳۹۳ ضریب نفوذ اینترنت در ایران، بیشترین اتصالات کاربران ایرانی مربوط به اینترنت تلفن همراه است و پس از آن اینترنت ADSL بیشترین
کاربر را به خود اختصاص داده است. بر این اساس، ضریب نفوذ اینترنت ADSL در کشور به ۲۲.۰۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه با
توسعه ۳G در کشور به ۳۸.۶۷ درصد رسیده است که نشان میدهد حداقل ۲۹ میلیون ایرانی با تلفن همراهشان به اینترنت متصل میشوند.

طبق اعلام نت ایندکس،  در سال ۱۳۹۳ سرعت دانلود پهنای باند به صورت متوسط در جهان ۲۳ مگابیت بر ثانیه است که این رقم برای ایران ۵.۶ مگابیت بر ثانیه است. همچنین براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، هزینه اینترنت در ایران دو برابر افغانستان و ۳۵۰۰ برابر ژاپن است.

در رابطه با نوع رفتار ایرانیان در فضای مجازی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرداد ماه
سال ۱۳۹۴ آمارهایی از میزان و نوع حضور ایرانی ها در فضای مجازی ارایه داد. به گفته وی آمارهای غیررسمی از وجود ۴۰ میلیون گوشی
هوشمند در کشور حکایت دارد. به لحاظ نوع استفاده، کاربران ایرانی به ترتیب از وبگاه های ارایه کننده خبر، تبلیغات، بازی، نرم افزار، شبکه های
اجتماعی و محتوای آموزشی، بیشترین استفاده را دارند.

همچنین براساس آمارهای موجود  درسال ۱۳۹۴ ، ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند، این در حالی است که در رده سنی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال این رقم ۷۲ درصد است. بررسی ها نشان میدهد که به صورت میانگین ایرانی ها ۵  تا ۹ ساعت در روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند (حدود ۱۵۰ ساعت در ماه) و میانگین این حضور در دنیا ۱۶ ساعت در ماه است؛ البته پیش بینی میشود تا چهار سال دیگر،
میانگین حضور در شبکه های اجتماعی در دنیا به ۱۲۰ ساعت در ماه رشد پیدا کند.
اینترنت در ایران
در سال ۱۳۹۴ ،  ۲۰ میلیون کاربر بازی در کشور وجود دارد و سالانه بالغ بر ۱۴.۶  میلیارد ساعت صرف بازی های رایانه ای و موبایل در ایران میشود.
در کشور ایران بنا بر مستندات آماری که در سال ۱۳۹۳ ارایه شده است، از بین کاربران، ۴۲ درصد زنان و ۵۸ درصد مردان هستند.

سایر آمارها به صورت زیر است :

 

عنوان بر حسب سواد درصد از جمعیت کاربران
ابتدایی و راهنمایی ۱۳
تحصیلات متوسطه ۳۵
تحصیلات عالی ۵۲
سواد آموز ۳
بی سواد ۴

این حجم از حضور و ظرفیت، ضرورت توجه به فضای مجازی را به عنوان یکی از ابعاد مهم زندگی فردی و اجتماعی  نشان میدهد.

 

تا پایان خردادماه ۹۹ بالغ بر ۷۸ میلیون و ۸۶ هزار و ۶۶۳ نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و به بیان دیگر مشترک اینترنت هستند.

از این تعداد ۶۸ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۱۱۵ نفر مشترک اینترنت موبایل و ۹ میلیون و ۹۴ هزار و ۵۴۸ نفر مشترک اینترنت ثابت هستند.

بررسی این آمار حاکی از آن است که نسبت به پایان سال ۹۸ ، شمار مشترکان اینترنت موبایل تغییر محسوسی نیافته، اما تعداد مشترکان اینترنت ثابت خانگی افزایش کمی داشته است.

بر این اساس تعداد مشترکان اینترنت ثابت که در پایان سال ۹۸  حدود ۹  میلیون و ۲۴ هزار نفر اعلام شده بود طی سه ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۷۰ هزار نفر افزایش داشته است.

افزایش شمار مشترکان اینترنت ثابت از آن جهت دارای اهمیت است که سال ۹۸  روند توسعه این بخش متوقف و حدود یک میلیون نفر از کاربران ADSL به دلیل مشکلات ناشی از کیفیت نامناسب سرویس و کندی سرعت، از دریافت این سرویس انصراف دادند.

این در حالی است که هزینه اینترنت موبایل به مراتب از اینترنت ثابت گران‌تر است اما به دلیل کیفیت نامناسب اینترنت ثابت در کشور، کاربران ترجیح می‌دهند از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده کنند و این موضوع افزایش ضریب نفوذ اینترنت موبایل را در سال ۹۸ به همراه داشته است.

این انتقاد از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که به دلیل عدم تخصیص درست منابع و عدم به‌روزرسانی تجهیزات شبکه، مردم از شبکه باکیفیت و ارزان وای‌فای خانگی محروم و مجبور به خرید اینترنت گران موبایل هستند. این در حالی است که اینترنت ارزان خانگی معیار پیشرفت و توان ارتباطی یک کشور محسوب می‌شود اما به دلیل ضعف موجود در زیرساخت این سرویس، مردم مجبور به استفاده از اینترنت موبایل با هزینه گران شبکه موبایلی هستند.

پیش از این نیز وزیر ارتباطات در یک نظرسنجی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مطرح کرده بود، از تمایل کاربران برای استفاده از اینترنت ثابت خانگی با خبر شد. ۷۵ درصد کاربران در پاسخ به سوال آذری جهرمی در این نظرسنجی که قیمت کدام اینترنت (خانگی یا ۴G) برای شما مناسب‌تر است، اعلام کردند که به استفاده از اینترنت خانگی تمایل دارند و تنها ۲۵ درصد تمایل به مصرف اینترنت ۴G داشتند.

ضریب نفوذ اینترنت به ۹۴ درصد رسید

آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از روند نفوذ اینترنت در کشور، گویای ضریب نفوذ ۹۴ درصدی اینترنت است و به بیان دیگر از هر ۱۰۰ نفر در کشور ۹۴ نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. در این میان سهم نفوذ اینترنت ثابت ۱۰.۹۵  درصد و سهم نفوذ اینترنت موبایل ۸۳.۰۵ درصد اعلام شده است.

اتصال کاربران به اینترنت از طریق فناوری‌های ۴G، ۳G، ADSL، TDLTE و FTTX انجام می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۳ درصد کاربران به استفاده از فناوری ۴G و ۳G تمایل دارند، ۹.۴۹ درصد کاربر ADSL و ۱.۵۳ درصد کاربر TDLTE هستند. تنها درصد ناچیزی نیز برای اتصال از FTTX استفاده می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد که کاربران، اینترنت موبایل را به عنوان نقطه اتصال پذیرفته‌اند و فناوری‌های دیگری مانند شبکه دسترسی فیبرنوری نیز برایشان جذابیتی ندارد و ترجیح می‌دهند از اینترنت موبایل استفاده کنند.

شمار مشترکان اینترنت در ایران تا پایان سال ۹۸ حدود ۷۸ میلیون و ۱۶ هزار و ۴۳۳ نفر اعلام شده بود که نسبت به سال ۹۷ افزایش ۴ میلیون مشترک را در یک سال نشان داد.

 

نوشته های مرتبط

گستره فضای مجازی

irandokht admin

انجمن ها و تالارهای گفت وگو (فروم)

irandokht admin

بازی رایانه ای (گیم)

irandokht admin

ارسال دیدگاه

13 − 1 =