۱۳ تیر ۱۴۰۱
آموزش موسیقی ساز شناسی موسیقی ایران و جهان مجله فرهنگ و هنر ایران دخت

آشنایی با ساز کرنا

آشنایی با ساز کرنا  ، ساز کرنا بختیاری ، ساز کرنا محلی ، استاد ساز کرنا ، تاریخچه ساز کرنا ، سازهای بختیاری ، ساز کرنای بختیاری ، آشنایی با ساز کرنا  ، ساز کرنا بختیاری ، ساز کرنا محلی ، استاد ساز کرنا ، تاریخچه ساز کرنا ، سازهای بختیاری ، ساز کرنای بختیاری

آشنایی با ساز کرنا٬ ساز کرنا بختیاری٬ ساز کرنا محلی٬ استاد ساز کرنا٬ تاریخچه ساز کرنا٬ سازهای بختیاری٬ ساز کرنای بختیاری٬ آشنایی با ساز کرنا  ، ساز کرنا بختیاری ، ساز کرنا محلی ، استاد ساز کرنا ، تاریخچه ساز کرنا ، سازهای بختیاری ، ساز کرنای بختیاری ، ساز کرنا محلی 

 

ساز کرنا:

ویژگی های ظاهری و ساختاری کَرنای فارس:

این کَرنا زبانه ای دولایه دارد و صرف نظر از برخی اختلافات در مجموع در گروه سُرناها قرار می گیرد. این نوع کَرنا در استان فارس، استان کهگیلویه و بویر احمد، شمال غربی کرمان و شمال شرقی بوشهر و استان چهارمحال و بختیاری متداول است. اجزای کَرنای فارس عبارت اند از:

دسته یا بدنهٔ استوانه ای چوبی، بدنهٔ برنجی منتهی به دهانهٔ شیپوری، میل، زبانه و لب گیر. دستهٔ کَرنا یک لولهٔ استوانه ای چوبی با هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت است که برخلاف سُرنا به دهانهٔ شیپوری منتهی نمی شود. در سوراخ بالایی بدنه میل کَرنا و در قسمت پایینی آن بدنهٔ برنجیِ منتهی به دهانهٔ شیپوری قرار دارند. میل، لوله ای نازک و برنجی ست که زبانه بر سِر آن نصب می شود. زبانه قسمت کوتاه و پهن شده ای از نوع خاصی نی است. لب گیر کَرنا نیز مانند لب گیر سُرنا و با همان کارکرد است. این کَرنا فاقد انبرک است و میل مستقیماً در سوراخ بالایی بدنه قرار می گیرد.

تکنیک اجرایی کرنای فارس:

تکنیک اجرایی این کرنا در مجموع شبیه تکنیک سُرناست و نوازندگان آن همان نوازندگان سُرنا هستند. کَرنای فارس را نیز با تکنیک نفس برگردان می نوازند. محدودهٔ صوتی این کَرنا در مقایسه با سرنا بم تر و به صورت زیر است. این صداها سیّال اند و با تغییر فشارِ دمیدن و کامل یا ناقص گرفتن سوراخ های صوتی برای اجرای مقام های مختلف متغیرند:

حدود اجرایی متعارف در کرنای فارس:

 

موارد و نوع استفادۀ کَرنای فارس:

در فارس کَرنا را همراه با نقارهٔ مضاعف، و در موسیقی نامیده می شوند. «چنگی» بختیاری همراه با دهل می نوازند. نوازندگان کَرنا و نقاره در ایل قشقایی چنگی ها که در قدیم و هنگام نبرد، آهنگ جنگنامه می نواختند اجرا کنندهٔ بخشی از موسیقی قشقایی اند و در مراسم عروسی و شادمانی و جشن ها می نوازند. بخش عمده ای از موسیقی مراسم عروسی و نام دارد و همان تَرکه بازی ست که با آهنگ «هو» جشن ها آهنگ های رقص هستند. رقص مردان معروف است. قبل از شروع بازی ها و رقص ها معمولاً «هَِلی» جنگنامه اجرا می شود و رقص زنان به نوازندهٔ کَرنا آهنگ سحرآوازی را می نوازد که آهنگ بیدارباش ایل بوده است. کَرنا و نقاره بعضی آهنگ های دیگر را هم که گاه در اصل آوازی هستند اجرا می کنند. در گذشته در مراسم سوگواری نیز آهنگ های دَوِرَه، سحرآوازی و گاه گرایلی را با کَرنا و نقاره می نواختند.

برای دیدن: 

ایران دخت

 

نوشته های مرتبط

هنر میانرودان یا بین النهرین

هادی گراوندی

بهداشت حنجره در آواز قسمت چهارم

فاطمه میرزایی

آشنایی با زندگی نامه آدولف منجو

هادی گراوندی

ارسال دیدگاه

چهار × 4 =