۲۷ فروردین ۱۴۰۰
آموزش موسیقی ساز شناسی موسیقی ایران و جهان مجله فرهنگ و هنر ایران دخت

آشنایی با ساز کرنا

آشنایی با ساز کرنا  ، ساز کرنا بختیاری ، ساز کرنا محلی ، استاد ساز کرنا ، تاریخچه ساز کرنا ، سازهای بختیاری ، ساز کرنای بختیاری ، آشنایی با ساز کرنا  ، ساز کرنا بختیاری ، ساز کرنا محلی ، استاد ساز کرنا ، تاریخچه ساز کرنا ، سازهای بختیاری ، ساز کرنای بختیاری

آشنایی با ساز کرنا٬ ساز کرنا بختیاری٬ ساز کرنا محلی٬ استاد ساز کرنا٬ تاریخچه ساز کرنا٬ سازهای بختیاری٬ ساز کرنای بختیاری٬ آشنایی با ساز کرنا  ، ساز کرنا بختیاری ، ساز کرنا محلی ، استاد ساز کرنا ، تاریخچه ساز کرنا ، سازهای بختیاری ، ساز کرنای بختیاری ، ساز کرنا محلی 

 

ساز کرنا:

ویژگی های ظاهری و ساختاری کَرنای فارس:

این کَرنا زبانه ای دولایه دارد و صرف نظر از برخی اختلافات در مجموع در گروه سُرناها قرار می گیرد. این نوع کَرنا در استان فارس، استان کهگیلویه و بویر احمد، شمال غربی کرمان و شمال شرقی بوشهر و استان چهارمحال و بختیاری متداول است. اجزای کَرنای فارس عبارت اند از:

دسته یا بدنهٔ استوانه ای چوبی، بدنهٔ برنجی منتهی به دهانهٔ شیپوری، میل، زبانه و لب گیر. دستهٔ کَرنا یک لولهٔ استوانه ای چوبی با هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت است که برخلاف سُرنا به دهانهٔ شیپوری منتهی نمی شود. در سوراخ بالایی بدنه میل کَرنا و در قسمت پایینی آن بدنهٔ برنجیِ منتهی به دهانهٔ شیپوری قرار دارند. میل، لوله ای نازک و برنجی ست که زبانه بر سِر آن نصب می شود. زبانه قسمت کوتاه و پهن شده ای از نوع خاصی نی است. لب گیر کَرنا نیز مانند لب گیر سُرنا و با همان کارکرد است. این کَرنا فاقد انبرک است و میل مستقیماً در سوراخ بالایی بدنه قرار می گیرد.

تکنیک اجرایی کرنای فارس:

تکنیک اجرایی این کرنا در مجموع شبیه تکنیک سُرناست و نوازندگان آن همان نوازندگان سُرنا هستند. کَرنای فارس را نیز با تکنیک نفس برگردان می نوازند. محدودهٔ صوتی این کَرنا در مقایسه با سرنا بم تر و به صورت زیر است. این صداها سیّال اند و با تغییر فشارِ دمیدن و کامل یا ناقص گرفتن سوراخ های صوتی برای اجرای مقام های مختلف متغیرند:

حدود اجرایی متعارف در کرنای فارس:

 

موارد و نوع استفادۀ کَرنای فارس:

در فارس کَرنا را همراه با نقارهٔ مضاعف، و در موسیقی نامیده می شوند. «چنگی» بختیاری همراه با دهل می نوازند. نوازندگان کَرنا و نقاره در ایل قشقایی چنگی ها که در قدیم و هنگام نبرد، آهنگ جنگنامه می نواختند اجرا کنندهٔ بخشی از موسیقی قشقایی اند و در مراسم عروسی و شادمانی و جشن ها می نوازند. بخش عمده ای از موسیقی مراسم عروسی و نام دارد و همان تَرکه بازی ست که با آهنگ «هو» جشن ها آهنگ های رقص هستند. رقص مردان معروف است. قبل از شروع بازی ها و رقص ها معمولاً «هَِلی» جنگنامه اجرا می شود و رقص زنان به نوازندهٔ کَرنا آهنگ سحرآوازی را می نوازد که آهنگ بیدارباش ایل بوده است. کَرنا و نقاره بعضی آهنگ های دیگر را هم که گاه در اصل آوازی هستند اجرا می کنند. در گذشته در مراسم سوگواری نیز آهنگ های دَوِرَه، سحرآوازی و گاه گرایلی را با کَرنا و نقاره می نواختند.

برای دیدن: 

ایران دخت

 

نوشته های مرتبط

هنر میانرودان یا بین النهرین

هادی گراوندی

آشنایی با زندگی نامه آلیدا والی

هادی گراوندی

آشنایی با ساز کمانچه

هادی گراوندی

ارسال دیدگاه

سیزده + 5 =