۱۴ آذر ۱۴۰۰
تغذیه و تناسب اندام مجله تخصصی زیبایی و سلامت

افزایش وزن سریع و طبیعی

افزایش وزن سریع و طبیعی

کم وزنی به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸٫۵ تعریف شده است. در واقع این شاخص به عنوان ابزاری برای تعیین چاقی یا لاغری افراد به کار می رود. این مقدار از توده بدنی مورد نیاز برای داشتن وضعیت سلامت بهینه کمتر است.

افزایش وزن نیز همانند کاهش وزن باید با یک روند آهسته پیش برود تا مانا و دائمی باشد. این یعنی افزایش وزن باید چیزی بین ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه باشد. چرا که افزایش بیشتر از این مقدار، در مدت زمان کم می‌تواند مشکلات جدی برای فرد به‌وجود آورد.

غذاهای کم حجم اما پرکالری

مصرف غذا های پرکالری و کم حجم باید در اولویت قرار بگیرید. مزیت مصرف این دسته از غذا ها این است که ضمن مصرف حجم بسیار کمی از غذا، انرژی خیلی زیادی دریافت می‌شود و این حالت برای فردی که تمایلی به مصرف غذاهای حجیم ندارد، بسیار مناسب است.

یکباره چندین غذا را با هم بخورید همیشه روی حداقل سه گروه غذایی تمرکز کنید. به جای اینکه تنها به یک عدد موز یا یک مشت آجیل اکتفا کنید چند قطعه نان سبوس دار را آغشته به کره بادام زمینی کنید روی آن قطعات موز بچینید و با یک لیوان شیر کم چرب یا شیر های جایگزین ( سویا، نارگیل و غیره ) میل کنید. تنوع گسترده کمک می کند طیف وسیع تری از مواد مغذی به بدن برسد. همچنین در طول روز برای انجام کارها انرژی داشته باشید.

افزایش وزن

مصرف مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها را فراموش نکنید غذا های کم حجم و پر کالری معمولاً بدون مواد غذا یی میکروبی مثل ویتامین ها، آب و مواد معدنی مهم هستند که برای جبران آن مصرف روزانه مولتی ویتامین توصیه می شود. ویتامین ها برای ساخت و ترمیم مواد غذایی میکروبی ضروری هستند. سعی کنید آنها را در بین غذا مصرف کنید تا جذب سریعتری داشته باشند.

مصرف صبحانه

یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در افزایش اشتها، مصرف کامل صبحانه و در کل رعایت ۳ وعدهٔ اصلی در کنار ۲ تا ۳ میان‌وعده است. مصرف صبحانه در ابتدای روز بعد از گذشت چند ساعت خواب و ناشتا بودن، سوخت‌وساز بدن را تنظیم می‌کند و به مرور می‌تواند اختلالات غذا خوردن را برطرف کند. این توصیه را ما به افراد چاق نیز می‌کنیم؛ یعنی درواقع دریافت وعدهٔ صبحانه برای هر دو حالت افزایش و کاهش وزن کمک کننده است.

غذاهایی سالم برای افزایش وزن

  • برنج
  • گرانولا (ترکیب میوه های خشک ومغزها و عسل  )
  • شکلات تلخ
  • کره بادام زمینی غذا
  • موز
  • تن ماهی
  • تخم مرغ  غذا
  • پنیر
  • دانه های سویا
  • کراکر ها
  • میوه و سبزیجات

 درمان دارویی

درکنار این راهکارهایی که در بالا به آنها اشاره شد، درمان دارویی و استفاده از مکمل‌های افزایش وزن نیز می‌توانند در افزایش وزن بسیار تاثیرگذار باشند، اما درمان دارویی به عنوان آخرین تیر ترکش درنظر گرفته می‌شود، یعنی زمانی از آن استفاده می‌کنیم که سایر توصیه‌ها و راهکارها جوابگو نباشند.

غذاهایی سالم برای افزایش وزن مکمل‌های افزایش وزن

نوشته های مرتبط

اصل بیست نهم و سی ام از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

آنتوساینوساید-آ

هادی گراوندی

انواع بی خوابی و علت آن

حسنا سیدجودت