۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

خواص و مضرات نارنگی

خواص و مضرات نارنگی

خواص و مضرات نارنگی ،  خواص و مضرات نارنگی ، خواص و مضرات نارنگی

 

خواص و مضرات نارنگی :

نارنگی از گروه مرکبات است که در مقایسه با پرتقال کوچک تر است و حاوی آب بیشتر و اسید و شکر کمتری می باشد.

نارنگی در مقایسه با انواع دیگر میوه ها از نظر کربوهیدرات، دارای کربوهیدرات کم تری است.

ارزش غذایی نارنگی :

ارزش غذایی یک نارنگی کوچک به صورت زیر ارائه شده است:

  • کالری: ۴۰%
  • چربی: ۲/۰ گرم
  • سدیم: ۵/۱ میلی گرم
  • کربوهیدرات ها: ۱/۱۰ گرم
  • فیبر: ۳/۱ گرم
  • قندها: ۸ گرم
  • پروتئین: ۰/۶ گرم
  • کربوهیدرات

کربوهیدرات :

اکثر کربوهیدرات های موجود در نارنگی از قندهای سالمی همچون فروکتوز، گلوکز و ساکارز بدست می آیند.

فیبر :

یک نارنگی کوچک، ۵% از فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

فیبر موجود در نارنگی، مانند بسیاری از مرکبات، محلول است و این امر برای کند شدن هضم، بسیار مفید است.

همچنین به ثبات گلوکز خون و کاهش سطح کلسترول نیز کمک بسیاری می کند.

چربی ها :

نارنگی، چربی بسیار کمی دارد و حاوی مقادیر ناچیز اسیدهای چرب اشباع نشده، چند غیر اشباع و اشباع می باشد.

پروتئین :

نارنگی این میوه محبوب و پاییزی دارای پروتئین کمی می باشد.

همچنین حاوی مقدار کمی اسید آمینه ضروری و غیر ضروری نیز است، اسید آسپارتیک اسیدی است که در بالاترین مقدار یافت می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی :

یک نارنگی کوچک ۳۴٪ از دریافت روزانه ویتامین C را تأمین می کند.

همچنین ۱۰٪ از ویتامین A روزانه را نیز دریافت خواهید کرد. مقادیر کمی تیامین، ویتامین B6 و فولات نیز در نارنگی وجود دارد.

نارنگی حاوی مقادیر کمی مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن می باشد.

رژیم های غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار مفید و مورد اثر است، که در این میوه نارنجی به مقدار زیادی یافت می شود.

منیزیم نیز به تنظیم فشار خون کمک می کند.

آهن موجود در نارنگی برای تأمین اکسیژن عضلات، بسیار مهم است.

خواص بی نظیر نارنگی :

نارنگی و سلامت بدن :

نارنگی مانند سایر مرکبات حاوی فلاونوئیدها، فنولیک ها و روغن های اساسی است که خاصیت ضد اکسیداسیون دارند.

نارنگی حاوی مقدار نسبتاً زیادی عناصر گیاهی است که می تواند از سلول ها در برابر انوع آسیب ها محافظت کند، التهاب را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان  :

تحقیقات حاکی از آن است که فلاونوئیدها، لیمونوئیدها و کومارین های موجود در مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند، از جمله سرطان معده، سرطان پستان، تشکیل تومور ریه، تشکیل تومور روده بزرگ، سرطان کبد و سرطان خون.

نویسندگان یک مطالعه به طور خاص دریافتند که یک عصاره نارنگی خاص، اثرات ضد توموری فوق العاده ای خواهند داشت.

کاهش التهاب :

مرکبات سرشار از ویتامین C می باشند که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند.

بدن شما ویتامین C تولید نمی کند، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این ماده مغذی حیاتی بسیار مهم است.

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها جلوی آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن را می گیرند. این آسیب ها منجر به بروز التهاب می شوند.

برخی از محققان معتقدند که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان یا مکمل ها ممکن است به کاهش یا جلوگیری از بروز انواع خاصی از التهاب کمک کند.

چندین اختلال بالینی از جمله آرتریت روماتوئید، سرطان، بیماری های التهابی روده، بیماری های تخریب کننده عصبی، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و روند پیری با واکنش های التهابی مزمن، همراه است.

کنترل روند پیری :

محققان معتقدند استرس اکسیداتیو در پیری نقش بسزایی دارد. به همین دلیل، بسیاری از افراد از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان استفاده می کنند و یا یک مکمل آنتی اکسیدانی برای ایجاد اختلال در مشکلات مرتبط با افزایش سن یا به تأخیر انداختن بروز اختلالات مرتبط با سن مصرف می کنند.

بهبود دیابت :

دانشمندان پیشنهاد می کنند آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات از جمله نارنگی، ممکن است مزایایی را برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ فراهم کند.

در یک گزارش منتشر شده، محققان خاطر نشان کردند که سطح آنزیم های آنتی اکسیدان و ویتامین های آنتی اکسیدان در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمتر است. مصرف میوه های غنی از آنتی اکسیدان، همچون نارنگی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و سایر بیماری های التهابی کمک کند.

سلامت چشم :

نارنگی سرشار از ویتامین C و ویتامین A می باشد که هر دو ویتامین نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم دارند.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن شما در حفظ سلامت شبکیه و عملکرد قرنیه کمک می کند.

افرادی که دارای مقدار کمی ویتامین A می باشند، ممکن است به بیماری عدم توانایی دیدن در نور کم مبتلا شوند.

 مصرف غذاهای غنی از ویتامین A، می تواند از بروز این بیماری ها جلوگیری کند.

ویتامین A و ویتامین C همچنین ممکن است در پیشگیری از تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن نقش مهمی داشته باشند.

بیماری ماکولا، بیماری است که با افزایش سن منجر به کاهش بینایی می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی ممکن است به کند شدن روند پیشرفت بیماری ماکولا کمک کند.

ویتامین C همچنین ممکن است در پیشگیری از آب مروارید نیز نقش داشته باشد.

در حال حاضر، تحقیق در رابطه با تأثیر سلامت چشم و ویتامین C و A، در مراحل اولیه می باشد.

عوارض مصرف نارنگی :

تداخلات دارویی :

نارنگی مانند برخی دیگر از مرکبات، ممکن است منجر به تداخلات دارویی شود.

برخی شواهد محدود وجود دارد که نشان می دهد مصرف نارنگی ممکن است روی برخی از داروها که توسط کبد تجزیه می شوند، تأثیر بگذارد.

آلرژی :

افرادی که به آلرژی مرکبات مبتلا هستند ممکن است هنگام لمس نارنگی یا  پوست آن، احساس گزگز، خارش، قرمزی، تورم یا حتی سوزش داشته باشند.

برخی نیز ممکن است مشکلات گوارشی و  یا تنفسی را تجربه کنند.

اگر به آلرژی مرکبات مشکوک هستید، بهتر است با پزشک متخصص در این زمینه، مشورت کنید.

 

 

برای دیدن :

آشنایی با خواص گل کلم 

خواص بی نظیر ازگیل 

خواص بی نظیر میوه پاییزی به 

خواص و مضرات زالزالک 

آشنایی با خواص و مضرات شلغم 

خواص و مضرات لیمو ترش 

آشنایی با خواص و مضرات پرتقال، کلیک کنید.

منبع: verywellfit 

ایران دخت 

نوشته های مرتبط

اصل ۱۷۰ و ۱۷۱ از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

آنچه در مورد کمربند زنانه باید بدانید

مدیر محتوا

نوشیدن آب و مزایای باورنکردنی آن

حسنا سیدجودت

ارسال دیدگاه

5 − 5 =