۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلامت و درمان مجله تخصصی زیبایی و سلامت

خواص ویتامین E برای بدن

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کند. ویتامین E محلول در چربی است و این به این معناست که بدن آن را ذخیره و در صورت نیاز استفاده می کند. این ویتامین در تمامی غذاها مانند گوشت، روغن های گیاهی، میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ، مرغ و روغن های گیاهی وجود دارد.این ویتامین برای اولین بار درسال 1920 شناخته شده و در سال 1936 جمعی از داشنمندان موفق به استخراج ویتامین E از جوانه گندم شدند و او را گاما-توکوفرول نام گذاری کردند. به طور طبیعی ویتامین E در هشت شکل شیمیایی (آلفا- بتا-گاما و دلتا توکوترینول) وجود دارد. این ویتامین را در غذاهای فرآوری شده مانند آب میوه، ماهی آزاد، ماهی قزل آلا و در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج همچنین در آجیل ها و در میوه هایی مانند آووکادو، توت سیاه به طور طبیعی یافت کرد. ما در این مقاله می خواهیم شما رابا منابع ویتامین E آشنا کنیم و با خواص و عوارض کمبود این ویتامین در بدن آشنا شویم.

پیشگیری از بیماری کرونر قلبی

شواهد نشان داده ویتامین E می تواند به جلوگیری یا به تأخیر انداختن بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. آزمایشات نشان داده که این ماده غذایی اکسیداسیون کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) را مهار می کند که این مرحله مهمی برای تصلب شرایین است. تحقیقات نشان داده که افرادی که مصرف ویتامین E بالایی دارند احتمال بروز ناراحتی های قلبی برای آنها 30 تا 40%  از بقیه افراد کمتر است.

پیشگیری از سرطان

اغلب از ویتامین E برای کاهش عوارض درمان سرطان استفاده می شود. ویتامین E با ترکیبات سلولی بدن را در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین ویتامین E از تشکیل نیتروزامین های سرطان زا موجود در غذاها در معده جلوگیری کرده و با تقویت سیستم ایمنی در برابر سرطان محافظت می کند.

پیشگیری از اختلالات چشم

انحطاط ماکولا و آب مروارید از شایع ترین دلایل از دست دادن بیماری در افراد مسن که در اثر افزایش سن به وجود می آید می باشد. شواهد نشان داده مصرف دوز بالای ویتامین E و ویتامین A روزانه می تواند بهبود بینایی افرادی را که تحت درمان لیزر چشمی قرار گرفته اند را سریع تر کند.

پیشگیری از آلزایمر

شواهد نشان می دهد ویتامین E باعث کند تر شدن روند آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری می شود. مصرف ویتامین E و ویتامین C باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری های زوال عقل و جنون می شود.

افزایش قدرت ماهیچه ها

مصرف ویتامین E باعث تقویت قدرت فیزیکی بدن شده و انرژی بدن را بالا میبرد. همچنین می تواند فشار اکسیداتیو ماهیچه را بعد از تمرینات ورزشی به حداقل برساند. به همین دلیل ویتامین E از ویتامین های مهم در تغذیه ورزشی است.

به رشد جنین در دوران بارداری کمک می کند

ویتامین E به علت محافظت از اسید های چرب ضروری و کنترل التهاب، در دوران باردارای برای رشد مناسب جنین ضروری است. پژوهشگران معتقدند مصرف ویتامین E بر مراحل اولیه رشد مغز و اعصاب تأثیر به سزایی دارد، به همین علت به زنان شیرده، زنان باردار و کودکان تا سن 2 سالگی مصرف مکمل های طبیعی دارای ویتامین E توصیه می شود.

کم کردن علائم سندروم پیش از قاعدگی

ویتامین E با تنظیم تعادل هورمونی باعث منظم شدن چرخه قائدگی میشود. شما میتوانید 2 تا 3 روز قبل از شروع دوره قاعدگی خود مکمل ویتامین E را مصرف کنید، سپس شاهد کاهش علائمی همچون افسردگی، ناراحتی و غم، میل به خوردن برخی خوراکی ها و دیگر علائم سندرم قائدگی باشید.

تنظیم کردن هورمون ها و تعادل وزن

این ویتامین نقش مهمی در تنظیم غدد درون ریز و سیستم عصبی دارد و به متعادل کردن هورمون ها کمک می کند. علائم متعادل نبودن هورمون عبارتند از: افزایش وزن، آلرژی، عفونت های مجاری ادراری، افزایش  جوش صورت و مو های زائد، اضطراب و افسردگی می باشد. این ویتامین با متعادل کردن هورمون های بدن چرخه قاعدگی را منظم کرده و باعث تعادل وزنی می شود.

محافظت از پوست

از ویتامین E می توان برای درمان انواع بیماری های پوستی همچون آکنه، پسوریازیس و مضرات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کرد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در کاهش آسیب UV در پوست اثر بخش است، همچنین مصرف ویتامین E به صورت موضعی به تغذیه و محافظت از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

مقدار نیاز روزانه ویتامین E

نوجوانان، بزرگسالان، زنان باردار باید روزانه حدود 15 میلی گرم ویتامین E استفاده کنند. زنان شیرده به 19 گرم ویتامین E نیاز دارند، همچنین کودکان و نوجوانان در رژیم خود به مقدار کمتری ویتامین E نیاز دارند. اکثر افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که غذای سالم در دسترس است به میزان کافی ویتامین E را دریافت می کنند. ویتامین E در تمامی مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی جزء ثابت است و وجود دارد.

سایر ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای پوست

ویتامین هایی چون B ،C ،D ،K  برای پوست بسیار مفید عمل می کنند. بهترین راه برای اینکه بفهمیم تمامی ویتامین های مورد نیاز پوست را داریم، استفاده از غذاهای سالم، سبزیجات، میوه ها، چربی های سالم و منابع پروتئین بدون چربی است.

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین E

مصرف ویتامین E در مواد غذایی طبیعی و بی خطر است اما مصرف دوز های بالای این ویتامین خطر خونریزی، سکته مغزی، و در برخی مردان خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد. اکثر عوارضی که گزارش شده در اثر تداخل دارویی بوده. سمیت ویتامین E سبب عوارض شدیدی همچون رقیق شدن خون شده، همچنین امکان سکته مغزی  و مرگ را نیز افزایش می دهد. برای اینکه به عوارض این ویتامین دچار نشوید مطمئن شوید که بیش تر از 1000 میلی گرم در روز این ویتامین را بین غذاها و مکمل ها دریافت نمی کنید. مصرف مکمل های خوراکی ویتامین E برای مدت کوتاه بی خطر است اما اگر بیش از یکسال مصرف شود باعث تجمع بیش از حد ویتامین E شده و سبب کاهش پلاکت ها و نازک شدن خون می شود.

و در آخر

مصرف بی رویه هرچیزی اثرات منفی خودش را دارد، مصرف بیش از اندازه ویتامین E نیز می تواند عوارض خود را به همراه داشته باشد. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید یا اگر دچار اختلال خونریزی هستید، قبل از شروع به مصرف ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

شی باتر (Shea Butter) برای پوست شما: مزایا و کاربرد ها

مدیر محتوا

پوشش مناسب برای افراد قد بلند کدام است؟؟؟

مدیر محتوا

اصل 194 و 195 از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

ارسال دیدگاه

4 × 1 =