۴ خرداد ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

تخمه ی آفتابگردان و خواص و معایب آن

خواص و معایب تخمه آفتابگردان

تخمه ی آفتابگردان حاوی ۲۴ درصد مواد پروتئینی، ۴۷ درصد روغن، ۲۰ درصد کربوهیدرات می باشد و همچنین سرشار از فسفر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین A، B و E است.

تخمه ی آفتابگردان دارای ویتامین گروه B می باشد که این ویتامین باعث می شود بدن از کربوهیدرات ها (قندها) استفاده کند و پر انرژی باشد و دارای خواص دیگری همچون:

• پایین آورنده کلسترول خون
• به علت داشتن منیزیم مانع سکته قلبی می شود      ویتامین
• باعث کاهش وزن می شود
• از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند
• با عفونت ها و بیماری ها مقابله می کند
• موجب تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می شود  ویتامین
• برای رشد کودکان و زنان باردار بسیار خوب است

تخمه ی آفتابگردان

• درمان کننده لاغری است
• فشار خون بالا را کاهش می دهد
• از پوست در مقابل آسیب های اشعه UV محافظت می کند
• سرشار از فیبر است، به سیستم گوارشی در دفع راحت تر مواد زاید بدن کمک می کند
• برای رفع مشکلات ریوی و صاف شدن صدا موثر است
• مانع از بروز سرطان روده بزرگ می شود
• موجب تقویت اعصاب می شود
• به علت داشتن ویتامین آ و فسفر و کلسیم برای چشم ها و دندان ها مفید است
• موجب سم زدایی بدن می شود

مقدار یک مشت از تخمه ی آفتابگردان ۵۵ درصد ویتامین B مورد نیاز روزانه ما را تامین می کند. در ۱۰۰ گرم این تخمه ۵۸۰ کالری انرژی نهفته است. بهترین زمان مصرف مغز این تخمه و در کل مغزها در طول روز صبح ها به عنوان میان وعده است. توجه داشته باشید اگر آخر شب از این ماده ی خوراکی استفاده کنید کالری موجود در آن مصرف نمی شود. هنگامی که خیلی گرسنه هستید تخمه ی آفتابگردان را مصرف نکنید چراکه معده را خسته می کند.

تخمه ی آفتابگردان ویتامین

مضرات تخمه ی آفتابگردان

• مصرف بیش از حد  تخمه ی آفتابگردان به دلیل چربی و کالری بالا موجب اضافه وزن می شود.
• سبب افزایش تری گلیسرید می شود
• نمک به کار رفته در آن سبب افزایش فشار خون می شود

مقایسه ی میزان سالم بودن دانه های آفتابگردان در مقابل دانه های دیگر

وقتی در مورد مواد مغذی خاصی صحبت می کنیم، ممکن است دانه های دیگر دارای مزیت بیشتری نسبت به خواص تخمه ی آفتابگردان باشند. دانه های کتان و شاهدانه نیز از نظر میزان اسیدهای چرب امگا ۳ نسبت به دانه های آفتابگردان غنی تر هستند.با این حال، دانه های آفتابگردان از نظر ویتامین ها و مواد معدنی غنی تر بوده و همچنین طعم بهتری نسبت به دانه های طبیعی دیگر دارند.

به طور کلی، تمام دانه ها یک ترکیب خوب از چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد غذایی دارند، به همین دلیل مهم است که انواع مختلف دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دانه های آفتابگردان خام را تهیه کنید یا دانه های خشک شده و بو داده با پوسته یا بدون آن را بخرید. همچنین این دانه ها در انواع مختلف طعم دار موجود هستند. اما انواع خام آن کمتر فراوری شده و بهتر هستند.

نوشته های مرتبط

آنچه درباره شامپوها به شما نمی گویند

هادی گراوندی

خواص درمانی سیب و سرکه ۳

فاطمه میرزایی

آتنولول ( Atenolol )

هادی گراوندی