۲۷ خرداد ۱۴۰۳
سلامت و درمان مجله ایران دخت

بهترین زمان مصرف مکمل ها در شبانه روز

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند.

ولی خوردن همزمان بعضی از مکمل ها با مواد غذایی دیگر یا در زمان اشتباه سبب جذب نشدن آن ها می شود.

به عنوان مثال، در صورتی که مولتی ویتامین شما حاوی آهن باشد، نباید به همراه مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف شود.

همچنین ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.

در این مطلب به بهترین زمان مصرف مکمل ها در شبانه روز برای جذب بهتر و عدم مشکلات ناشی از آن می پردازیم

مولتی ویتامین ها

توصیه می شود مولتی ویتامین ها همراه صبحانه مصرف شود.

بهترین زمان جذب ویتامین ها هنگامی است که همراه غذا باشند.

به یاد داشته باشید که نباید این مکمل را بلافاصله قبل از خواب مصرف کنید،

چرا که باعث افزایش انرژی شما می شود و مصرف آن قبل از خواب باعث می شود نتوانید خواب راحتی داشته باشید.

ویتامین C

 

اگر مکمل ویتامین C را با نوشیدنی‌ های حاوی این ویتامین یا نوشیدنی‌ ها و خوراکی‌ های حاوی

ویتامین‌ های A و E مصرف کنید، جذب آن در بدن بیشتر و بهتر صورت می‌گیرد.

اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده‌اید، برای کمک به جذب آن، تا حدود ۲ ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید.

همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.

مصرف ویتامین C باید با فاصله از خواب شما باشد، زیرا به علت خواص محرک پذیر آن، سبب برهم زدن خواب شما می شود.

ویتامین E و K

ویتامین E , k از سلول‌ ها در برابر آسیب محافظت می‌ کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌ کند .

همچنین کمک می‌ کند تا رگ‌ های خونی بازتر شده و جلوی لخته شدن خون گرفته شود.

این ویتامین ها رقیق کننده خون هستند و می توانند سبب ایجاد کبودی یا خونریزی بیشتر شود.

اگر به صورت روزانه آسپرین مصرف می کنید، مراقب مصرف همزمان این ویتامین ها در کنار آسپرین باشید

ویتامین E و  K محلول در چربیست پس لازم است آن را همراه با غذای حاوی چربی مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود.

ویتامین های گروه B

بهترین زمان مصرف مکمل ها و ویتامین ها

این ویتامین‌ ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند.

در مورد ویتامین‌ های ب کمپلکس که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز می‌شوند،

تاکید بر آن است تا هنگام صبح مصرف شوند

زیرا خوردن آنها در شب می‌ تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.

آهن بهترین زمان مصرف مکمل ها

آهن از جمله مواد معدنی است که برای بدن اهمیت ویژه ای دارد و بطور خاص برای ورزشکاران

ورزش های استقامتی و همین طور خانم ها خصوصا در دوران قاعدگی و عادت ماهیانه اهمیت ویژه ای دارد.

برای جذب بهتر مکمل آهن یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد غذا، با معده ی خالی همراه با منابع ویتامین C مصرف کنید

زمان مصرف کلسیم

 همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر، جذب آن را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد منیزیم را با کلسیم، با مکمل های شبیه به هم، در موقع خواب مصرف می کنند،

اگرچه برخی معتقدند که منیزیم در روز بهتر جذب می شود.

اما اگر مکمل کلسیم که شامل منیزیم می شود، هر دو در یک زمان مصرف شود مناسب تر است.

 امگا ۳

امگا ۳ را بعد از غذا مصرف کنید، چون غذای چرب، جذب آن را افزایش می دهد.

مصرف همزمان ویتامین E با امگا ۳ مفید است.

ویتامین E جلوی اکسیداسیون مضر امگا  ۳ را می گیرد.

زمان مصرف کلسیم  ویتامین های گروه B 

 

نوشته های مرتبط

چگونه از شر چاقی خالص شویم؟

هادی گراوندی

آتروپین ( چشمی ) ( Atropine Sulfate )

هادی گراوندی

مدل بستن بند کفش ( ۳ )

هادی گراوندی