۴ خرداد ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

زمان مناسب برای ورزش کردن در طول روز

زمان مناسب برای ورزش کردن

قطعا همه ی افراد علاقه دارند که با کمترین زمان صرف شده بهترین نتیجه را در چربی سوزی بگیرند، پس بهتر است که هوشمندانه ورزش کرد. در مورد بهترین زمان برای ورزش کردن دو نظریه وجود دارد:

اولین نظریه زمانی از روز برای ورزش کردن مناسب

زمان مناسب برای ورزش کردن

بهترین زمان تمرین برای چربی‌سوزی صبح است.

وقتی صبح ها ورزش می کنید به ۲ دلیل بدن شما تمایل بیشتری برای چربی سوزی دارد.

۱.پایین بودن سطح قند خون، بدن را مجبور می کند به دنبال منابع دیگری برای تامین انرژی بگردد

بنابراین از ذخایر چربی به‌ عنوان سوخت استفاده می کند.

۲.میزان هورمون هایی که چربی سوزی را تسریع می کنند (مانند کورتیزول) صبح ها بالاتر است.

تاثیر روشن بودن هوا بر لاغری و چربی سوزی زمورزشنی از روز برای ورزش کردن مناسب

یکی دیگر از دلایل تمرین در صبح زود که می تواند منجر به کاهش وزن شود، روشنی روز است.

چرا که نور خورشید در صبح می تواند بر متابولیسم بدن اثر بگذارد و باعث افزایش آن شود.

تنظیم کردن ساعت درونی بدن یا ریتم ۲۴ ساعت شبانه روز با جهان طبیعت باعث افزایش متابولیسم بدن می شود.زمانی از روز برای ورزش کردن

بر اساس تحقیقات و مطالعاتی افرادی که صبح به پیاده روی مشغول هستند و از تابش آفتاب در صبح زود لذت می برند، بدون توجه به غذاهایی مصرفی در طول روز، نسبت به افراد دیگر لاغرتر هستند و بهتر قادرند وزن خود را کنترل نمایند.

طیف افرادی که ورزش های صبحگاهی با بدنشان سازگار است، بیشتر می باشد.

فواید ورزش صبحگاهی

نتایج تحقیقات نشان داده است کسانی که صبح ها ورزش می کنند، تمایل بیشتری به پیگیری تمرینات شان دارند و بهتر می توانند به برنامه ی ورزشی خود پایبند بمانند و برای مدت طولانی آن را ادامه‌ بدهند. برای بعضی ها ورزش کردن در صبح راحت تر است چون بعد از ظهرها خسته اند و تمایلی به تمرین و ورزش ندارند.زمانی از روز برای ورزش کردن

معایب ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی ممکن است برای بدن کار سخت و استرس‌ برانگیزی باشد و بنابراین برای هر کسی مناسب نیست. بسته به سطح هورمون هایتان شاید جزو کسانی باشید که ورزش صبحگاهی برایتان بسیار سخت باشد.

ورزش شدید صبحگاهی ممکن است به جای چربی سوزی باعث از دست رفتن عضلات شود.

اگر با معده‌ خالی ورزش کنید و تمرینات سنگین انجام دهید، احتمال این که بدن تان برای تامین انرژی مورد نیازش سراغ بافت های عضلانی برود زیاد است.

به همین دلیل مهم است که قبل از ورزش صبحانه‌ کاملی از پروتئین مصرف کنید.

اگر قبل از خوردن صبحانه ورزش کنید، نمی توانید شدت لازم را در انجام تمرینات داشته باشید.

به این دلیل که سطح انرژی تان پایین است.

زمان مناسب برای ورزش کردن

نکته

یکی از دلایلی که باعث می شود ورزش در صبح زود منجر به کاهش وزن یا حتی ثبات وزن شود این است که بدن را مجبور به استفاده از ذخایر چربی به عنوان منبع انرژی در دسترس می کند که این امر خود باعث سوزاندن انرژی کسب شده از غذا هایی می شود که به تازگی مصرف کرده اید. البته این اتفاق هیمشه رخ نمی دهد و ممکن است تفاوت معنا داری با تمرین بعد از مصرف صبحانه نداشته باشد.زمانی از روز برای ورزش کردن

دومین نظریه

زمان مناسب برای ورزش کردن

بهترین زمان تمرین از نظر عملکرد، بعد ازظهر است. اگر بعد ازظهرها ورزش کنید عملکرد بهتری خواهید داشت. مطالعات گوناگونی عملکرد افراد را در ورزش صبح‌ و بعد ازظهر مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. نتایج مطالعات نشان داد جلساتی که بعدازظهرها برگزار می شد از نظر عملکرد ورزشی، استقامت و قدرت نتایج بهتری در برداشت. افراد شرکت کننده گزارش دادند که واکنش بدن شان بعد ازظهرها بهتر از صبح ها است و می توانند تمرینات بیشتری انجام بدهند.

اما برای شما، بهترین زمان تمرین برای چربی سوزی چه وقت است؟

زمان مناسب برای ورزش کردن

تحقیقات و مطالب بسیاری وجود دارد که تعیین کننده ی زمان مناسب برای ورزش کردن شما هستند، اما باید بدانید تشخیص بهترین زمان برای شما به عهده ی شخص شما است. در این بخش درباره ی نکاتی صحبت می کنیم که در این تصمیم گیری به شما کمک می کنند:

• سعی کنید صبح ها کمی ورزش هوازی انجام دهید (مثلا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی) و ببینید نتیجه چگونه است و چه حسی دارید. اگر فکر می کنید می توانید برای مدت طولانی انجامش دهید، سعی کنید دویدن آهسته به مدت ۳ تا ۵ دقیقه را به برنامه ی ورزشی تان را اضافه کنید.

• اگر با معده ی خالی ورزش کردید و احساس خستگی یا ضعف داشتید، اول صبحانه بخورید و بعد ورزش کنید. سعی کنید یاد بگیرید چطور قند خون تان را با غذا کنترل کنید.

• می توانید تمرینات صبح و بعد ازظهر را با هم ترکیب کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

مثلا می توانید صبح یک جلسه‌ ۱۰ دقیقه ای ورزش هوازی داشته باشید و بعد ازظهر هم یک جلسه‌ ۲۰ دقیقه ای تمرین سنگین انجام بدهید. این شیوه بر مصرف اکسیژن بعد از ورزش اثر می گذارد و به شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانید.

• هیچ وقت بدون خوردن یک صبحانه ی کامل، ورزش سنگین نکنید. چون همان طور که گفته شد ممکن است بافت عضلانی تان را از دست بدهید.زمانی از روز برای ورزش کردن

• دقت کنید که ورزش شدید و سنگین در ساعات انتهایی بعد ازظهر روی خواب تان تاثیر منفی می گذارد. پس بهتر است دست کم ۴ ساعت قبل از رفتن به رختخواب ورزش کنید.

نکته ی پایانی

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا گزارش شده، بین کسانی که قبل از ورزش پروتئین مصرف میکنند با کسانی که با معده ی خالی ورزش می کنند از لحاظ چربی سوزی تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت موجود از لحاظ کنترل وزن می باشد.

کسانی که با معده ی خالی ورزش می کنند بیشتر می توانند وزنشان را کنترل کنند

اما چربی سوزی بیشتری نخواهند داشت.زمانی از روز برای ورزش کردن

نکته دیگر در خصوص ورزش با معده خالی امکان افت فشار و قند خون است

چون بعد از صرف شام تا زمان شروع فعالیت مواد غذایی به بدن نرسیده است

و این می تواند زمینه ساز ضعف و افت فشار شود.

سعی کنید قبل از ورزش حداقل یک موز کوچک میل کنید.

نکته ی مهم و قابل توجه پایانی تنظیم برنامه توسط خودتان است

یعنی شما بدون در نظر گرفتن معده خالی یا پر، می توانید یک ماه صبح ها تمرین کنید و یک ماه نیز بعد از ظهرها، در این مدت مقدار کاهش وزن و چربی سوزی را محاسبه کنید تا در نتیجه برایتان مشخص شود که چه زمانی بدن شما می تواند بیشترین چربی سوزی را داشته باشد.

زمان مناسب برای ورزش کردن

زمان مناسب برای ورزش کردن

نوشته های مرتبط

خشک کردن مو با استفاده از روش های صحیح و طبیعی

مدیر محتوا

استفاده از شیر پاک کن ، زمان و طریقه ی مناسب انجام آن

مدیر محتوا

موس صورت چیست و طرز استفاده از آن؟

مدیر محتوا