۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
پوست مو زیبایی مجله ایران دخت

تأثیرات لوازم آرایشی روی پوست

استفاده از لوازم آرایشی برای زنان و مردان بخشی از زندگی روزمره است. بسیاری از مردم به دنبال ظاهر بهتر هستند و برای رسیدن به این هدف از لوازم آرایشی استفاده می کنند. طبق مطالعات زنان به طور متوسط از ۱۲ محصول مراقبت پوست استفاده می کنند که مردان حدود نیمی از آن را استفاده می کنند. اما این لوازم آرایش قبل از اینکه به دست ما برسد روی حیوانات آزمایش می شود به دلیل زیاد بودن لوازم آرایشی در جامعه این نکته حائز اهمیت است که یک مصرف کننده آگاه باشیم. در این مقاله قصد داریم شما را با بیشترین عوارض لوازم آرایشی آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مواد آرایشی باعث سرطان می شوند

سرطان پوست از خطرناک ترین عوارض استفاده بیش از حد لوازم آرایشی است. رژلب به علت اینکه حاوی آلومینیوم است اگر در دراز مدت استفاده شود باعث کم خونی می شود. بسیاری از محصولات حاوی مواد شیمیایی مانند اکسید روی، سولفات باریم هستند که سمی بوده و سبب نارسایی اندام ها به ویژه کلیه و کبد می شود. لوازم آرایشی هایی مانند مرطوب کننده های بدن می توانند کار تیروئید را مختل کنند. تحقیقات نشان داده پارابن نگهدارنده ای که به شدت در لوازم آرایشی یافت می شود، با سرطان مرتبط است.

باعث بیماری های ریوی می شود

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی اغلب از طریق عطر ها یا پودر ها به تنفس ما راه پیدا می کنند و سبب آسیب به بافت های ریه می شوند. مواد آرایشی بر پایه پودر می توانند در داخل بافت ریه ما مستقر شوند و به آنها آسیب بزنند همچنین می توانند از طریق دستگاه های تولید مثل ما حرکت کرده و باعث آسیب های جبران ناپذیری شوند.

آسیب به اندام های باروری

برخی از لوازم آرایشی مانند حباب ساز ها می توانند بر اندام های تناسلی شما اثر بگذارند و حتی منجر به ناباروری شوند. پودر تالک در صورت استنشاق می تواند بر چرخه قائدگی اثر بگذارد و باعث برهم ریختگی تعادل آن شود. همچنین مواد شیمیایی مانند فتالات و پارابن که بسیار زیاد در لوازم آرایشی استفاده می شوند، قادرند هورمون های تولید مثل را مختل کرده و خطرات زیادی برای سیستم تولید مثل و تیروئید داشته باشند.

آلرژی های پوستی

مواد آرایشی مانند دئودورانت ها(ضد تعریقات) حاوی الکل هستند و سبب قرمزی و سوزش و خارش می شوند که در نهایت منجر به رنگدانه شدن پوست می شود. همچنین آنها می توانند غدد عرق شما را مسدود کنند و منجر به بیماری هایی مانند درماتیت تماسی و آلرژی شوند. واکنش ها به کرم ها یا کرم های ضد آفتاب می تواند منجر به تغییر رنگ دائمی پوست یا حتی آسیب های شدید تر شود.

رژلب می تواند باعث مسمومیت با سرب شود

رژلب رطوبت لب های شما را خشک می کند، بعضی از آنها حاوی روغن ها و مواد شیمیایی هستند که می توانند به لب های شما اسیب برسانند. رژ لب از مواد بسیار مضری چون سرب و روغن معدنی ساخته شده. خوردن سرب باعث آسیب های مغزی، ناهنجاری های رفتاری، ضعیف شدن ماهیچه ها، اختلالات بینایی و شنوایی می شود. اینکه میزان سرب در رژ لب ها کنترل شده و به اندازه است، درست است اما با توجه به اینکه این روز ها استفاده از  رژلب بیشتر از ده بار در روز است پس عوارض آن در طولانی مدت گریبان گیر افراد می شود.

مشکلات ریزش مو

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از انواع ماسک مو ها ونرم کننده های مختلف، شامپو ها برای موهایتان استفاده میکنید، باید بدانید که تمامی این ها ظاهر موهای شما را برای یک روز زیبا جلوه می دهند اما در دراز مدت هیچ فایده ای جز آسیب رساندن به موهای شما ندارند. رنگ موها بسیار برای مو سمی هستند و باعث سوزش سر، قرمزی، خارش، مشکلات تنفسی می شوند. پس از رنگ زدن مدوام و استفاده از برند های رنگ ناشناس خودداری کنید.

پیری پوست

این یک واقعیت است که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی به پیری زود رس پوست شما کمک می کند، زیرا روغن های طبیعی موجود در سطح پوست و مواد معدنی ضروری را خشک کرده و باعث می شود که پوست شما رطوبت و بافت طبیعی خود را از دست بدهد و شروع به ایجاد چین و چروک و لکه ها می کند. پس از استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی خودداری کنید.

باعث خشکی بیش از حد پوست یا چربی بیش از حد آن می شود

برخی از کرم های بر پایه پودر، پوست شما را خشک کرده و باعث پوسته پوسته شدن آن می شود همچنین می تواند باعث ایجاد چین و چروک در پوست شود. برخی از لوازم آرایش های برپایه روغن می توانند باعث جمع شدن و چروک شدن آرایش شما شوند، این لوازم آرایش ها باعث ایجاد رسوب های چربی می شوند که منجر به براق دیده شدن آرایش شما می شود. برای اینکه پوست شما چرب یا خشک نشود حتما از پاک کننده های سبک و ملایم استفاده کنید.

جوش

بدترین عوارضی که لوازم آرایش نامرغوب و بی کیفیت روی پوست  می گذارد ایجاد جوش و لکه است که سبب کاهش زیبایی می شود. پس از کرم های اسناندارد و سبک که مناسب پوستتان است استفاده کنید.

عفونت های چشمی

حساس ترین عضو صورت نسبت به آرایش چشم ها هستند. این نکته که ریمل ها باعث زیبایی هر چه بیشتر چشم ها می شود درست است اما ممکن است باعث ریزش مژه ها نیز شود. اگر به طور روزانه از خط چشم و سرمه وانواع سایه ها استفاده کنید ممکن است منجر به بروز حساسیت هایی مانند خارش، سوزش، تورم، قرمزی شود. پس در استفاده از محصولات آرایشی چشم احتیاط کنید.

سر درد

تحقیقات نشان داده که مواد شیمیایی موجود در محصولات شیمیایی باعث ایجاد سردرد  می شود. پزشکان توصیه کرده اند که هنگام خرید لوازم ارایشی وسایلی را بخرید که دارای مهر استاندارد باشند تا سلامتتان برای زیبایی بیشتر به خطر نیفتد.

توصیه های آرایشی

  • زیاده روی در هرچیزی عوارض زیادی نیز به همراه خواهد داشت پس به اندازه استقاده کنید.
  • حتما حتما بعد از آرایش صورت خود را بشویید و پس از آن مرطوب کننده ای ملایم استفاده کنید.
  • در خرید لوازم آرایشی نهایت دقت خود را به کار بگیرید و حتما دقت داشته باشید که از لوازمی استفاده کنید که دارای تاییدیه های بهداشتی باشند.
  • از قرار دادن آرایش به مدت زیاد به روی پوستتان خود داری کنید.
  • از استفاده کردن از مواد آرایشی که تست حیوانی دارند نیز خودداری کنید.

 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

تاثیرات مواد غذایی بر افزایش یا کاهش بیماری افسردگی

irandokht admin

روشن تر کردن و سفید شدن پوست با روش های خانگی

صدیقه مخلوق پور

فواید روغن کرچک

زهرا دژ پسند

ارسال دیدگاه

9 + چهارده =