۳ آبان ۱۴۰۰
سواد رسانه ای گذشته

ویژگی های فضای مجازی

پیش از هر چیز باید توجه داشت که فضای مجازی پیوستاری از فضای واقعی است، اگرچه تفاوت هایی هم با فضای فیزیکی دارد. فضای مجازی را می توان فضایی تلقی کرد که واقعیت دارد . چون اعمال انسان در این فضا تاثیری واقعی دارد. برای مثال در آن پول جا به جا می شود، مالیات پرداخت می شود، فعالیت های مدیریتی از راه دور انجام می شود، انسان ها به همدیگر دل بسته می شوند و رشد علمی و اخلاقی پیدا میکنند و … . بنابراین محیط مجازی ای که با آن سروکار داریم کاملا عینی است و عملکرد و اثری واقعی دارد.
ویژگی های فضای مجازی
به بیان دیگر « آن چه با اندیشه مرتبط است و پیام را به ذهن منتقل می کند، حقیقت است. خواه از ابزار حسی یا ماورای حس استفاده شود. » اما این فضا ویژگی هایی دارد که کم و بیش آن را با فضای فیزیکی و عینی متمایز می کند که در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می شود.

ویژگی های فضای مجازی

پویایی زمان 

اولین ویژگی فضای مجازی این است که زمان در آن پویا شده است. بر عکس دنیای واقعی که زمان گذشته و آینده دارد، این هم زمانی در فضای مجازی، نوعی پویایی را در کار ایجاد کرده است. روز و شب در فضای مجازی وجود ندارد و هر زمان که شما به اینترنت  وصل می شوید هزاران نفر را می بینید که آن لاین هستند و به کار مشغول اند. به عبارت دیگر کار در فضای مجازی تمامی ندارد. یعنی تولید و توزیع، پیوسته و نا تمام ادامه دارد.

فشردگی مکان

ویژگی دوم فضای مجازی، فشردگی مکان است. در زمان های قدیم فاصله جغرافیایی محدودیت محسوب می شد، در حالی که در این فضا این مشکل از بین رفته است و در این محیط همه جهان با هم همسایه شده اند. افراد بدون طی مسافت فیزیکی می توانند با دوستان، همکاران، جوامع و فرهنگ های مختلف آشنا شوند و تعاملات دراز مدت برقرار کنند. اخبار به سادگی در دسترس افراد قرار می گیرند و به سرعت باعث واکنش هایی می شوند.

تکثر و تنوع عددی

جهان مجازی از محیطی متکثر، عددی، غیر مرکزی و به هم پیوسته برخوردار است. همین ویژگی سوم باعث لایه ای شدن فضای مجازی می شود که طبقه بندی اطلاعات و دسترسی به آن ها را بسیار سرعت می بخشد.

اطلاعات مربوط به اشخاص، علوم، ادیان، هنر ها، اشیا و اماکن همگی در فضای مجازی به راحتی قابل دسترسی هستند. در حقیقت فضای مجازی نوع متفاوتی از واقعیت مجازی و دیجیتالی است که آن را « واقعیت خلق شده به وسیله رایانه » می دانند. واقعیتی که از آن جهت، مجازی یا مصنوعی است که در دنیای واقعی و محیط مادی، مکانی را اشغال نکرده و در اذهان کاربران و در نتیجه تعامل با واسط الکترونیکی به وجود آمده است و می تواند کاری کند که افراد زندگی جدیدی را تجربه کنند.

ویژگی های فضای مجازی

پیوستگی و یکپارچگی 

به هم پیوستگی و یکپارچه بودن فضای مجازی منجر به ارائه خدمات اینترنتی مکمل شده است. خدمات اینترنتی با توجه به زیرساخت، برنامه، محتوا، لایه های مختلف و متنوعی پیدا می کند. در یکپارچه شدن، خدمات از سطح خرد به سطح کلان و از تصویر جزیی به تصویر کامل منتقل می شود. در نتیجه نوعی یکپارچگی خدمات را به وجود می آورد. برای مثال هر کسی هم زمان می تواند درخواست ویزا، مشاهده فضای هتل ها و خرید بلیط هواپیما را انجام بدهد.

 

گمنامی هویت

پنجمین خصوصیت فضای مجازی گمنام و سیال بودن هویت کاربران است. در طول تاریخ هویت افراد همیشه ثابت، ایستا و استوار بر تعریف مشخص پشتیبانی شده از سوی جامعه و نظام هایی قانونی است که در آن متولد شده، اما در فضای مجازی این امکان وجود دارد که فرد سن، جنس، طبقه و دیگر ویژگی های اجتماعی و فرهنگی اش را هر طور که خودش دوست دارد معرفی می کند و پس از مدتی می تواند این مشخصات را هم تغییر دهد. امکان گمنامی و ناشناخته بودن، امکان پنهان سازی ابعادی از شخصیت، جست و جوی همفکران، دوستی با دوستان، اختیار و اقتدار مطلق و احساس عدم تعلق به مکان خاص از مهم ترین تاثیر های این فضاست.

فردگرایی

در نهایت، آخرین ویژگی فضای مجازی، « فردگرایی» فزاینده در آن است. در فضای مجازی محدودیت های ناشی از عضویت در خانواده، گروه و جمع های خاص از بین می رود و فرد نیازی ندارد ملاحظه کسی را کند و رفتارش را متناسب بات هنجارها و نایید دیگران شکل دهد. بنابراین به راحتی می تواند با هر کسی که می خواهد ارتباط برقرار کرده یا قطع رابطه کند. این ویژگی در عین این که احساس آزادی زیادی به افراد می دهد، باعث خودمحوری و فردگرایی در افراد می شود که تنها خود و خواسته های خودشان برایشان اهمیت داشته باشد و به مرور « ترجیح می دهند که با رایانه بی طرفی ارتباط برقرار کنند تا انسان های دیگر ».

در مجموع در رابطه با فضای مجازی باید گفت که « فضای عددی » فضایی است که تغییر در آن به آسانی امکان پذیر است. همان گونه که در جهان ریاضیات از راه جمع، تفریق، ضرب و تقسیم روی اعداد تغییر ایجاد می شود، فضای مجازی نیز قابلیت بالایی برای تغییر دارد.

« جهانی» به این معناست که با همه موجودات زنده چند میلیاردی می تواند ارتباط برقرار کند.

« غیر مرکزی » به معنای غیر متمرکز است. بر خلاف محیط فیزیکی که در مکانی خاص، فقط همان جا که قرار دارد، است و جای دیگری نمی تواند باشد، محیط مجازی همه جا حاضر است و در هر جایی که امکان دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، حضور دارد. بنابراین عمده ترین فرق محیط مجازی آن است که صد در صد صنعتی است، در مقابل محیط فیزیکی که صنعتی-طبیعی است.

فضای مجازی زندگی کامل در کنار زندگی حقیقی و به تعبیر فلسفی عالم موازی با عالم حقیقی است چنان که عالم مثال عالمی موازی با عالم ماده است. همه عرصه ها به سمت مجازی شدن پیش می روند. برای مثال پزشکی مجازی ( از راه دور )، آموزش مجازی، سرگرمی های مجازی و سایر موضوع های مجازی در این فضا وجود دارد و همه مقوله های مربوط به سخن و دانش در این محیط باز تولید شده است، بنابراین فضای زندگی جدیدی است.

ویژگی های فضای مجازی

نوشته های مرتبط

اینترنت در ایران

irandokht admin

آینده اینترنت

irandokht admin

انجمن ها و تالارهای گفت وگو (فروم)

irandokht admin

ارسال دیدگاه

1 × دو =