۸ خرداد ۱۴۰۳
تغذیه و تناسب اندام مجله ایران دخت

قهوه ،نوشیدنی مفید برای بدن

قهوه ،نوشیدنی است که تا چند سال قبل جنبه تجملاتی داشت.

اما اکنون به یکی از نوشیدنی‌های روزانه و رایج مردم ایران تبدیل شده است.

نوشیدنی که اغلب در کافه و کافی‌شاپ‌ها عرضه می‌شود و افراد می‌توانند به مانند چای آن را روزانه مصرف کنند.

مردم اغلب این نوشیدنی را برای رفع خستگی ذهنی، کسب انرژی لازم برای انجام امور روزانه، هوشیاری بیشتر و فعالیت کارآمد سلول‌های مغزی استفاده می‌کنند.

همچنین در درمان بیماری‌های شایعی به مانند سنگ صفرا، دیابت نوع دو، سرطان دستگاه گوارشی، ریه و پستان نیز می‌تواند مفید باشد. سایر مواردی که از قهوه به عنوان بهبود دهنده استفاده شده است، سردرد، فشار خون پایین، چاقی و همچنین اختلالات بیش فعالی است.

نحوه عملکرد کافیئن قهوه

کافئین موجود در دانه‌های قهوه، چای، نوشابه و کاکائو پس از مصرف، به سرعت وارد جریان خون می‌شود.

با فعال‌تر کردن سیستم مرکزی اعصاب، موجب افزایش هوشیاری به مدت حدود ۱۵ دقیقه می‌شود.

این تاثیر در برخی موارد حتی تا ۶ ساعت می‌تواند، ادامه داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد که کافئین قدری اعتیاد آور باشد.

چرا که سیستم عصبی در واکنش به مصرف آن، دچار حالت انتظار برای بروز اثر تحریک‌کنندگی می‌شود.

رخدادی که موجب بالا رفتن دوپامین در مغز می‌شود که یک واکنش شیمیایی برای ایجاد احساس خوب در انسان است.

قهوه قلبتان را سالم نگه میدارد

مصرف قهوه، بدون اضافه کردن شکر به آن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان قهوه می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و مرگ زود رس را کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه تلخ، احتمال دچار شدن به سکته مغزی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد

و خطر بروز بیماری‌های التهابی که مغز و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند را کمتر می‌کند.

این نوشیدنی عوارضی جانبی از جمله التهاب و سوزش معده به همراه دارد.

همچنین، از آنجا که قهوه محرک است، نوشیدن زیادی موجب اختلال در خواب می‌شود.

جلوگیری از پوسیدن دندان قهوه

برای تقویت دندان‌هایتان، سراغ قـهوه بروید. یکی از خواص قـهوه تلخ از بین بردن باکتری‌های دندان است.

قهوه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان را کمتر می‌کند.

البته مصرف کنندگان بالای این نوشیدنی باید بدانند که در معرض دفع بالای کلسیم قرار دارند و این می تواند عوارضی از جمله پوکی استخوان و پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد.

بنابراین برای بهره مندی از خواص قهوه بهتر است که به اندازه استفاده شود.

استفاده قهوه و محافظت از کبد 

بر اساس مشاهدات علمی که روی قهوه در سال ۲۰۱۶ انجام شده است،

محققان دریافتند که با مصرف کردن روزانه دو فنجان ، به میزان ۴۴ درصد، خطر ابتلا به سیروز کبدی کاهش پیدا می‌کند.

به این ترتیب شما می‌توانید روزانه با مصرف کردن دو فنجان قهوه و اصلاح شیوه زندگی روزانه خود به سلامت کبد خود کمک کنید

تا باقی عمرتان را با کیفیت سپری نمایید.

ضد سرطان

با توجه به آنتی‌‌اکسیدان‌های فراوانی که در دانه قهوه وجود دارد، با مصرف آن می‌توان خطر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های بدن را کمتر کرد.

به گفته محققان کسانی که هر روز ۴ تا ۵ فنجان قهوه می‌خورند، ۱۵ درصد کمتر دچار سرطان روده بزرگ می‌شوند،

۴۰ درصد کمتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند و سرطان پوست هم کمتر سراغ آنها می‌رود.

کاهش سکته مغزی

سکته مغزی خطرناک و همچنین وحشتناک است اما مصرف کردن قهوه و استفاده از خواص آن احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

در مطالعه انجام شده طی سال ۲۰۱۷، مشخص شد که نوشیدن روزانه قهوه باعث می‌شود، بسیاری از عوامل مرگ و میر همانند سکته مغزی کاهش پیدا کند.

تیزبین می‌شوید

شاید به نظرتان عجیب برسد اما مصرف قهوه بر سلامت چشم‌ها هم اثر می‌گذارد.

محققان می‌گویند پیشگیری از آسیب دیدگی شبکیه، یکی از خواص قـهوه تلخ است.

دلیل این اتفاق هم، وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در دانه قهوه است.

افزایش چربی سوزی

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در کشور اسپانیا به عمل آمد، ورزشکارانی که پیش از شروع فعالیت ورزشی‌شان معادل حدود۳۴۰ میلی‌لیتر قهوه می‌نوشند،در طول سه ساعت پس از فعالیت بدنی‌ تقریبا ۱۵ درصد کالری بیش‌تر می‌سوزانند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند،حتی اگر فعالیت ورزشی‌ هم نداشته باشید،

باز هم با مصرف روزانه یک تا دو فنجان قهوه سوخت‌وساز بدن‌تان ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش حافظه

حافظه از دیگر عملکردهای مهم مغز است که مصرف قهوه آن را تقویت می‌کند و آن قدر مهم است که لازم بود جداگانه عنوان شود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند نوشیدن دو فنجان قهوه‌ی ۲۳۰ میلی‌لیتری در هر روز باعث تقویت حافظه‌ی بلند مدت می‌شود.

قهوه

کاهش دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در حال حاضر باعث درد و رنج بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا شده است.

با وجود این، قهوه‌خورها این توانایی را دارند که با هر فنجان قهوه خطر ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهند.

نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف این گونه نشان می‌دهد که مصرف هر فنجان قـهوه می‌تواند تا ۷ درصد خطر ابتلا

به این بیماری را کاهش دهد؛

بر این اساس، قهوه‌‌خورهای حرفه‌ای تا بیش از ۶۷ درصد از ابتلا به هپاتیت نوع ۲ مصون هستند.

رشد مو

کول های مو با کافئین سرعت بیشتری می‌گیرد و تقریبا ۴۶ درصد افزایش یافته و چرخه زندگی موها ۳۷ درصد رشد می‌یابد.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در مجله بین المللی پوست منتشر شده محققان دریافتند

کافئین می تواند یک محرک رشد موی بالقوه برای مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (نوعی از ریزش مو) باشد.

در واقع، رشد فولیکول های مو با کافئین سرعت بیشتری می‌گیرد و تقریبا ۴۶ درصد افزایش یافته و چرخه زندگی موها ۳۷ درصد رشد می‌یابد.

نحوه عملکرد کافیئن قهوه نحوه عملکرد کافیئن قهوه قهوه قلبتان را سالم نگه میدارد  کاهش دیابت نوع ۲ بامصرف قهوه

کاهش دیابت نوع ۲ بامصرف قهوه

نوشته های مرتبط

اضافه وزن در بارداری و راه های جلوگیری از آن

صدیقه مخلوق پور

اصل ۱۱۱ و ۱۱۲ از اصولی برای افزایش طول عمر

هادی گراوندی

چه کسانی نباید شیر بخورند ؟؟؟

مدیر محتوا